L'Altra
Bosco and Jorge

Night is Advancing - Appendix Out (2001)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Klansmenn

Ridderne av det runde bord på kort strandhugg i Chicago.

Skotske Appendix Out fortsetter å utforske og utvikle sin høytidelige form for skotsk, middelalderaktig folkemusikk, nå ved hjelp av andre låtskrivere og gjestemusikere. A Warm and Yeasty Corner består kun av fem spor, som i hovedsak er signert britiske folkemusikere, med det til felles at de kan/kunne skrive noen utrolige låter.

Innspillingen er foretatt i Chicago i løpet av en ettermiddag i september 2001, og til å hjelpe seg har sjefsknekt Alasdair Roberts denne gangen fått låne Lindsay Anderson fra post-rockerne L'Altra og Bill Lowman og Brad Gallagher som utgør den John Fahey-inspirerte duoen Bosco and Jorge. Sammen tar de vindbyen tilbake til det skotske høyfjellet for en stakket stund.

The First Time Ever I Saw Your Face er signert den skotske legenden Ewan MacColl, mannen bak britiske evergreens som Dirty Old Town og Go Down Ye Murderers, og en av de mest sentrale skikkelsene innen den britiske folk-oppblomstringen i forrige århundre. Alasdair Roberts gjør ikke skam på sin mentor, og ved hjelp av kun piano og bass er denne låten platens aller flotteste spor. Fra MacColl er ikke veien altfor lang til noen andre legender innen britisk folkemusikk, nemlig The Incredible String Band. Deres status skyldtes ikke minst evnen til å fornye tradisjonene, en arv Appendix Out vet å bære videre. A Very Cellular Song (Coda) er denne platens muntreste, hvis det går an å bruke et sådant ord om Appendix Out. Når gjestefløytist Lindsay Anderson skjærer kraftig ut i innledningen, så er det uansett ikke annet enn ren sjarm, og det viser bare hvor uhøytidelig og direkte denne innspillingen tross alt må ha vært.

I samme tidsrom som The Incredible String Band hadde sin storhetstid, på 60-tallet, opptrådde en dame ved navn Vashti Bunyan. Hun etablerte seg også i folkmiljøet, men etter bare én kritikerrost plate, Just Another Diamond Day (reutgitt i 2000), forlot hun musikkbransjen til fordel for et rolig familieliv. Bunyan samarbeidet med størrelser som Joe Boyd og Richard Kirby (noe som linker henne både til Nick Drake, og igen, The Incredible String Band), og hennes Window Over the Bay bør tjene som god lokkemat inn i hennes kortvarige karriere. Cyril Tawney var også en britisk folkmusiker fra 60-tallet, men han har holdt det gående helt frem til i dag. Tawney forbindes heller ikke med Skottland, men mer med den sør-engelske musikkscenen, og Sally Free and Easy har i Appendix Outs hender fått et svalt preg av høstfarger i Cornwall over seg. Nydelig er ordet.

Ali Roberts & co har ikke bare vendt seg langt tilbake i tid for å finne gode låter. Min personlige favoritt her er Josephine, signert The Magnetic Fields' Stephin Merritt (fra The Wayward Bus, 1991). Det er lenge siden en moderne poplåt har fått et så ridderaktig, høystemt preg over seg. Roberts synger om "drive-in films" og "science fiction" som en ekte hoffmusiker fra riddertiden, uten at det virker påtatt. Bare fryktelig fint.

Med A Warm and Yeasty Corner fortsetter Appendix Out der de slapp forrige genistrek, The Night Is Advancing (2001). Skottene beviser igjen at de er langt mer enn høylandets svar på Will Oldham, skjønt vi mest blir sittende å lengte etter neste "ordentlige" langspiller.