The Elder Lie

Richard Youngs
Boxhead Ensemble
Svarte Greiner

Bare føtter, bløt mose

Richard Skeltons hjemmelagde utgivelser fortsetter å overbevise.

Richard Skelton, her under navnet A Broken Consort, later til å være en kunstner som legger vekt på helheten i arbeidet sitt. Før man kan høre selve musikken på den siste utgivelsen hans må man først vikle av et papirbånd prydet av en personlig dedikasjon, og pakke opp et halvgjennomsiktig papir før man endelig kan få tatt ut CD-en fra en lomme i teksturert papp. I tillegg til skiva inneholder lommen en illustrasjon på et eget ark og et løvblad, og sistnevnte gir skiva en god lukt samtidig som den på et snedig vis binder det hele sammen med tittelen Box of Birch igjen. Gjennomarbeidede greier, altså, og dette lille ritualet er en av de mange tingene som hever Skeltons utgivelser fra ordinære musikkutgivelser til særegne, dypt personlige opplevelser.

Box of Birch er lyden av lange, ensomme turer i skog og mark, bare føtter på bløt mose og sola som skinner gjennom tretoppene. I et intervju med nettstedet Foxy Digitalis forklarer Skelton at han har forlatt hjemmestudioet til fordel for naturen, og nå foretrekker å spille inn musikken sin på steder som er knyttet opp mot sterke følelser og minner hos ham. Dette gir utslag i et usedvanlig stemningsfylt lydbilde, som føles tvers igjennom naturaktig og organisk på tross av et totalt fravær av de sedvanlige feltopptakene av fuglekvitter og sildrende bekker mange artister ofte tyr til for å mane fram lignende stemninger.

Rent musikalsk er musikken bygd opp av enkle, hypnotiserende mønstre, som legges over hverandre for å skape et dronete lydlandskap som hele tiden endrer seg ettersom de ulike lagene utvikles, kolliderer eller sammenfaller. Instrumenteringen er akustisk, og de mest fremtredende elementene er piano, kassegitar, cello og fiolin. Instrumentenes myke toner blir kontrastert av ujevn kjøkkenperkusjon i bakgrunnen.

Låttitler som The Weight of Days og A Sundering Path varsler om melankolske farvann, men skiva er langt mer emosjonelt tvetydig enn hva titlene vitner om: Ved å tillegge de ulike lagene i musikken forskjellige, ofte motstridende følelser skaper Skelton en emosjonell spenning såvel som en musikalsk en, og albumet hviler ofte i et grenseland mellom det nostalgiske og det forventningsfulle, det vemodige og det livsbejublende liksom musikken alltid befinner seg midt mellom det harmoniske og det dissonante. På grunn av måten de fire sporene er bygd opp på kreves det mange gjennomspillinger for å få med seg alle detaljene og interaksjonen, og dermed få fullt utbytte av musikken.

Det er aldri dumt å nærme seg selvutgivne CDr-plater med en viss sunn skepsis; det finnes nok av artister som kun gir ut platene sine selv fordi musikken er såpass intetsigende at ingen andre synes det er verdt bryet. På den helt andre siden av spekteret befinner Skelton seg, og på flere måter representerer han DIY-utgivelser på sitt aller beste: Det er tydelig at artisten bak virkelig brenner for å spre musikken sin, og den åpenbare fliden som ligger bak hvert eksemplar gjør at skiva føles mer som en personlig gave enn som et produkt. Når det musikalske i tillegg representerer en foreløpig topp for den svært jevne og produktive Skelton, nøler jeg ikke med å plassere Box of Birch helt i teten blant de beste utgivelsene fra 2007.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på hissig.no
!hissig logo