Tonight's the Night - Neil Young (1975)
Tonight's the Night - Neil Young (1975)
Comes a Time - Neil Young (1978)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

That perfect feeling when time just slips...

Sammen med blant andre Emmylou Harris, Linda Ronstadt og Crazy Horse ønsket Neil Young å lage et countryinspirert album.

Neil Youngs countryrock-plate American Stars 'n' Bars er en ofte undervurdert utgivelse i mannens kanon. Nå som den endelig er tilgjengelig på CD avdekker da også gjenhør en noe rotete og ujevn plate. Men man må ikke glemme at her er noen låter som står igjen blant Youngs aller fineste: Både klassikeren Like a Hurricane og Will to Love, en av mine 4-5 all-time Young favoritter, hever denne platen betraktelig.

American Stars 'n' Bars solgte ikke allverden i USA (den triple samleplaten Decade ble til gjengjeld sendt ut på markedet noe senere til stor suksess), men den gikk inn på listene i Storbritannia på 12. plass. Akkurat som Tonight's the Night ble valgt ut til fordel for opprinnelige Homegrown noen år tidligere, var også Stars 'n' Bars et mer impulsivt prosjekt i typisk Neil Young-stil. Egentlig var et album titulert Chrome Dreams ferdig for lansering, men sjefen ville det annerledes. I mellomtiden gjorde han opptak med blant andre vokalistene Linda Ronstadt og Nicolette Larson, og det var disse Young ville inkludere på sin plate. Stars 'n' Bars består av låter fra 1974-1977, og det ble dermed litt av hvert som ble med her: Hold Back the Tears var opprinnelig fra opptakene av Chrome Dreams, Star of Betlehem er en eldre innspilling med Emmylou Harris, og Homegrown var tittellåta på den nevnte platen som ble droppet.

Side 1 på LP-platen, og de fem første låtene, fremføres av Young, Crazy Horse og The Bullets. Sistnevnte er altså Ronstadt og Larson, samt Carole Mayedo på fele og selvsagt Ben Keith på steel. Disse opptakene er alle gjort i april 1977. Det er en løs, landlig stemning på låter som The Old Country Waltz, Saddle Up the Palomino, Hold Back the Tears og Comes a Time-lignende Hey Babe, sidens triveligste spor. Langt mer vellykket enn senere country-prosjekt som Old Ways (1985), men heller ikke med låter som står igjen som direkte Young-klassikere. Typisk også av Young å vende tilbake til ranchen det samme året som punken slo an for fullt, men han har alltid gått sine egne veier, og disse sporene minner mest om at han også har vært en viktig inspirasjonskilde for alt.country-bølgen på 90-tallet, og ikke bare en "grandfather of grunge". Til slutt serveres anmasende Bite the Bullet, som rocker til med mer elgitarer, og stikker seg mest ut som en noe plagsom bluesrocker mellom Hold Back the Tears, og starten på "side 2".

For det er særlig denne delen som hever Stars 'n' Bars opp på et høyere nivå, fremført av Young og Crazy Horse består den av fire låter tatt opp i årene 1974-1977. Den vakre balladen Stars of Betlehem (november 1974) med Emmylou på vokal, er en slentrende country-perle. Men mest er den en oppladning til Will to Love (mai 1976). Det er syv minutter med Young, hans kassegitar og den knitrende peisen, og her kryper han endelig under huden på oss som hører på. Dette er en av de mest ensomme, såre og spøkelsesaktige låtene som noensinne er skrevet. Han "rambles on and on", i vers etter vers, dette er Young på sitt mest magiske og låten står i klasse med låter som On the Beach, Cortez the Killer og Ambulance Blues.

Den drømmelignende fiskelignelsen starter slik:

It has often been my dream
To live with one
who wasn't there
Like an ocean fish
who swam upstream
Through nets,
by hooks, and hungry bears.

Det er ganske langt unna lettere tekster som for eksempel Hey Babe ("All I need is your love, and the stars above..."), og det er voldsomme bilder Young skaper på Will to Love. Pålegg av piano og gitar er omhyggelig lagt på etterpå, men lydkvaliteten på dette hjemmelagde kassettopptaket er så-som-så. Det skjærer uansett gjennom marg, bein - og hver eneste hudfold i kroppen reiser seg når Young sprekker gjennom med:

Sometimes I ramble on and on
And I repeat myself
till all my friends are gone
And get lost in snow
and drown in rain
And never feel the same again.

Phew. Etter dette mesterlige stykket kommer voldsomme Like a Hurricane (november 1975), en definitiv livefavoritt, og en på alle måter stor låt. Denne versjonen gjør på ingen måte skam på det, men jeg synes likevel Hurricane virker noe malplassert på en plate som Stars n' Bars. Med sitt glimrende og voldsomme gitarspill, Crazy Horse-style, er det en låt som alle kjenner til (det håper jeg da virkelig!) og refrenget er rockepensum så det holder:

You are like a hurricane
There's calm in your eye.
And I'm gettin' blown away
To somewhere safer
where the feeling stays.
I want to love you but
I'm getting blown away.

Like a Hurricane er en av Youngs virkelige signaturlåter. Sistesporet Homegrown (juni 1977) avslutter på noenlunde samme måte som Bite the Bullet, det vil si mer seig og heller forglemmelig countryblues-bonderock med høye gitarer. I dette tilfellet er det en ode til hjemmedyrket:

Homegrown's
all right with me.
Homegrown
is the way it should be.

Joda, han har alltid likt å smatte på snadda, Neil Young. Men akkurat denne låten avslutter ikke platen på best tenkelig vis, og understreker at American Stars 'n' Bars, uansett hvordan man snur på det, er en noe ujevn plate. Men omslaget må i hvert fall trekkes frem: laget av vennen og original Topanga Canyon-kunstner, skuespilleren Dean Stockwell, er det et av Youngs morsomste, og sammen med de beste låtene nok en god grunn for å innlemme denne platen i samlingen.