Big Star
Teenage Fanclub

Let's Bottle Bohemia - The Thrills (2004)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Sol ute, sol inne...

Irene i The Thrills ville være i samme omgivelser som forbildene deres. Derfor dro de med sin muse til varme California for å spille inn debutplata.

Som sikkert mange har fått med seg har fem snille irer kalt The Thrills gitt ut debuten So Much For The City til stort sett strålende kritikk. Både her og i utland. Med Morrissey og Bono i fanskaren har retro-popens svar på The Strokes nå klart å dra i land sommerens hype. Og det fortjent. For dublinerne krysser Beach Boys, Byrds og Love med et oppdatert sound, og lager sin west coast-pop så klart inspirert av 60-tallet at man nesten blir solbrent. Over 60-talls innpakning arrangert med ruslende banjo, bedagelig munnspill, oppbyggende orgel og piano, retro gitar, enkel bass, taktfaste trommer og perkusjon ligger den glødende, vakre og skjøre vokalen til Conor Deasy. The Thrills slentrende pop med fengende melodier og vakre koringer er ren harmoni.

Med SMFTC snurrende rundt i spilleren hørtes bilene som kjører forbi vinduet ut som Stillehavsbølger, og jeg er ganske sikker på at jeg hørte fuglekvitter og. Plata gir deg følelsen av å ligge under en parasoll ved et strandhus i California. Rundt deg er det damer i bikini og surfere på alle kanter. Og det er tydelig at det er akkurat dette The Thrills vil oppnå med låttitler som Santa Cruz (You're Not That Far), Big Sur, Don't Steal Our Sun og 'Til the Tide Creeps In.

Låtene på SMFTC er umiddelbare, men har likevel lang holdbarhet. Barndomskameratene i The Thrills har klart kunststykket å lage en tidløs plate. Riktignok som nevnt med en klar binding til 60-tallets sommerpop, men likevel tungt aktuell i 2003 - nettopp fordi den kan tas fram når det skulle passe; om en uke, om fem år, eller for ti år siden. Den vil uansett etterlate deg med et døsig smil om munnen etter knappe tre kvarters drømmende reise til Stillehavskysten. Dette er ikke spennende og nyskapende musikk, men hey, alle kan ikke finne opp kruttet (da hadde verden ihvertfall vært et uhyre skremmende sted å bo). Inne i coveret er det passende nok barnebilder av bandet, noe som understreker at irene gjør sitt for å levere søt og snill pop. Riktig. Ved innkjøp av SMFTC kan du forlenge sommeren med daglige turer til California om du vil. Følg gjerne følgende velværeoppskrift fra en venninne av meg: syng med og knips med tærne.