White Man's World

Lenny Kravitz
Prince

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Middelmådighetens Uutholdelige Letthet

Materialet avslører vilje til genrespredning, men sliter med litt for mye resirkulering.

Noen ganger møter man utgivelser som er så personlige at det står stor respekt av artisten å ha guts nok til å gi dem ut. LSK, eller Leigh Stephen Kenny, har levert en sånn utgivelse. Gjennom tretten spor kan man følge mannens røtter (Roots (The Fruit Of Many)), havarerte kjærlighetsforhold (The Biggest Fool), påfølgende sammenbrudd (Out Of My Head), som resulterte i innleggelse på psykiatrisk sykehus (Steel Bar & Fences), for så å komme på bedringens vei (Don't Cry). Kenny har uttalt at han vil lage grenseløs musikk som alle kan relatere seg til, og skiva spenner over en rekke stilarter, representert med alt fra pop og hip hop til dub og rock, så her er det muligheter for at noe kan være i din gate.

Skiva starter med historien om Cubanna Anna, hvor et innviklet handlingsforløp formidles gjennom et dub-influert lydlandskap og Kennys karakteristiske, bløte snakkevokal. Roots (The Fruit Of Many) starter den personlige reisen hvor identitet er et sentralt tema. Kanskje ikke så rart da det åpenbares at Kenny selv har forfedre fra Frankrike, Canada, Irland, Skottland og Cuba, i tillegg til å være jøde. Låta er forøvrig en riktig så hyggelig popsang hvor strykere dominerer og hvor søstra til sjefen sjøl, Rhianna Kenny, bidrar på vokal. Søskenparet fortsetter det vokale samarbeidet på første singel fra skiva, Hate Or Love, hvor det polerte lydbildet kan minne om 1970-tallets Motown-utgivelser.

Kenny har trukket frem Prince som en viktig kilde til inspirasjon. Selv om plata som helhet representerer et annerledes musikalsk uttrykk enn det Prince har stått for, kan man kjenne igjen noe av den samme tilnærmingen til instrumenteringen som det Prince hadde i sin Purple Rain-periode på midten av 1980-tallet. Man kan også kjenne igjen trekk fra Lenny Kravitz' debut Let Love Rule (1989), som har et liknende personlig preg. Skivas enestående høydepunkt, Jealousy, kan relateres til begge disse artistene når det gjelder musikalsk uttrykk og innhold. Låta begynner rolig med akustisk gitar og Kennys snakkesang over en enkel rytme, for så å bygge seg opp med en drivende gitar og trommer à la Princes The Cross fra Sign O'The Times (1987).

Som helhet er det den første delen av utgivelsen som fungerer best. Fra og med The Biggest Fool begynner Kenny å resirkulere de foregående musikalske temaene og mange av låtene har den samme oppbygningen. Refrenget på The Biggest Fool er veldig likt den foregående Jealousy, og den avsluttende fadingen brukes på så og si alle sporene. Vokalen ligger langt fremme i miksen på de fleste låtene, for dette er en mann med mye på hjertet. Pliktoppfyllende er alle tekstene håndskrevet i coveret, så man kan følge lidelsene gjennom de teksttunge sporene U, Steel Bar & Fences og Mind Ya Bizzniss. Sistnevnte introduserer Leigh Stephen Kenny som rapper med god artikulasjon, men uten særlig driv. Med referanser til rappens storheter underveis, fremstår ikke Kenny som den mest originale av dem.

Skiva avsluttes av den svakeste låta blant de tretten utvalgte. White Man's World høres uferdig og uinspirert ut, og forsvinner i intet etter knappe to minutter. Den lite nytenkende samplingen fra Massive Attacks One Love forsterker følelsen av venstrehåndsarbeid avslutningsvis. En dårlig finale på en middelmådig utgivelse.