Bobby Rush
Long John Hunter
WC Clark

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Nok en veteran finner hjem

Phillip Walker er plukket opp av nytt selskap og benytter anledningen til å vise at ved å gå ett skritt frem, kommer han hjem.

Delta Groove Productions fortsetter sin triumfferd i dagens blues med sitt svært nennsomme utvalg av artister som ikke har fått den anerkjennelsen de burde hatt. Nå er turen kommet til Texas-gitaristen Phillip Walker. Etter å ha startet sin karriere på 50-tallet med Clifton Chenier og spilt seg gjennom sørstatene et utall ganger, lagde han den halvlegendariske Bottom of the Top i 70-årene. Siden har han skiftet plateselskap som andre skifter sokker, stadig uten den helt store suksessen, og har nå altså endt opp hos Delta Groove. Det er sannsynligvis flaks for ham.

På Going Back Home har Walker blitt utstyrt med et noe yngre og mer sultent band enn hans vanlige turnéband. Det høres i form av at Walker har fått ny energi og her fremstår mer vital enn på lenge. Med folk som Rusty Zinn på rytmegitar, Fred Kaplan på piano, Richard Innes på trommer og Jeff Turmes på bass er kompet 100 prosent støtsikkert, noe som gir Walker muligheten til å utfolde seg mer. Og det gjør han virkelig her. Du hører på første spor at Walker koser seg, selv om det skal sies at den funky, southern-soul aktige Lying Woman er noe tam. Spor to retter kjapt opp min frykt for at dette kom til å bli litt for mye chitlin circuit musikk. Ikke minst er det gitaristen Walker som trer frem i økende grad.

Sakene begynner virkelig å svinge på Mean Mean Woman, der Turmes vipper frem ståbassen (nei, ikke den) og smektende rytmer fyller rommet mens Walker krydrer med inspirerte gitarlinjer før han dundrer løs med en lang solo som beviser at Walker har det som mange gamle bluesmenn mangler, nemlig kraft i fingrene og noe å melde til dagens publikum. Alt for ofte gis det ut bluesplater med "legender" som dessverre har mistet både glød og evne til å spille, men flyter på sin "autensitet". Dette er ikke tilfellet her, noe som bekreftes på platas beste spor, Honey Stew. Her slipper i tillegg den sterkt undervurderte Rusty Zinn til i en svingende sak med halsbrekkende spill fra sin Gibson Goldtop. Boogie woogie geniet Rob Rio legger på trillende piano i denne deilige saken.

Så følger et par låter der Walker går "down in the alley", med akustisk munnspill fra Al Blake på Don't Think Cause You're Pretty. Den Jimmy Reed-aktige Leave My Money Alone med bare to gitarer og trommer er med på å danne et inntrykk av at Walker på Going Back Home spiller seg gjennom hele spekteret av blues, og ikke minst at han behersker alle sjangrene. En virkelig godbit kommer i Lay You Down, som preges av hett duellspill mellom den erfarne og elegante Walker som møter en rufsete og spillekåt Zinn til dyst, mens bandet pumper karene til nye høyder. Lytteren er vinneren av denne duellen. Herfra og ut dabber det hele litt av, men det er stadig mye instrumentalt snadder å spore. Og Walking With Frankie av salige Frankie Lee Sims er jo alltid morsom å høre i ulike tapninger.

Konklusjonen er at Delta Groove Productions har gjort nok en fornuftig nysigning med Walker og fortsetter sitt paradeløp som er tuftet på å gi strålende, men lite innspilte artister en ny giv med superb backing, god promo og profesjonell innpakning.

American Suitcase - Summerman

(Thatsperfectwonderball)

Bandet har brukt tiden siden Change godt. Og bringer et par nye elementer inn i sitt søtladne lydbilde.