Pyrolator
Tangerine Dream

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Why does it always have to be new?

Finsk trio viser på en utspekulert måte 1983s undertøy i full offentlighet, slik at de fleste kan glise rått av det.

Freakdance records forsikrer om at du ikke behøver å være intelligent for å like denne cd-platen, videre at du både kan lytte til den og danse til den - dag som natt hele året. Aha, finsk humor!

Jeg får umiddelbart et godt forhold til et album som starter med et spor som heter We Are Not Intelligent og tenker snart på følgende dialog på finlands-svensk mellom to fulle sølvpapir-kledte orangutanger på dansegulvet:
- Jag er intelligent!
- Inte jag häller!

James Reipas lager en humoristisk form for instrumental electropop med referanser til Kraftwerks Computer Welt og Pyrolators Wunderland. De blir ofte satt i trance-kategorien, men er i så fall et realt motstykke til joggepuls-dunkelyder fra bilstereoanlegg som koster mer enn de smårustne Audiene de er montert i. Visst går mye her i tikk-takkende svettis-dansetempo, men James Reipas lesser sjelden på med dundrende digitalperkusjon-innfyllinger og holder seg unna de mest pinlige klisjeene. Det blir mye utdaterte synth-lyder som kunne blitt frembragt av en Commodore 64 og viser på en utspekulert måte 1983s undertøy i full offentlighet, slik at de fleste kan glise rått av det. Alt er ikke kreert på laptoppen, her er det også eksterne samples, akustisk perkusjon og noen gjestegitarer.

Sporene har ofte noe plystrende lett over seg med massevis av sjarmerende enkle enfingers synth-temaer. Kashahum er hemningsløst fengende og kunne vært temamusikk i en finsk filmparodi på James Bond. Baltic Sea snur jeg rundt på flere ganger og leter etter et Made in Germany-merke, men uten å finne det! Det er umulig å la være å tenke på tysk storindustri, eh, musikkindustri, her og jeg tenker spesielt tilbake på Edgar Froeses Kamikaze 1989-lydspor til Rainer Werner Fassbinders siste film og Tangerine Dreams temamusikk til diverse episoder av krimserien Tatort – alt dette materialet er fra perioden 1982-1983.

Noen vil nok finne det mer passelig å referere til noe nyere tysk dansegulvorientert musikk (Sven Väth, Spicelab, Arpeggiators eller andre artister med utgivelser på selskapet Eye Q - jeg digga dette tidlig på 1990-tallet), men disse la vekt på et lyden skulle være "nymoderne" og "glætt". Er du mer inne i britisk electronica så finnes det også muligens utgivelser på Warp, Ninja Tune eller Mute som James Reipas har en viss likhet med, men neppe med samme humor.

Over 70 minutter og 12 spor av samme sorten kan kanskje bli i meste laget for de litt rastløse. Jeg er likevel imponert over James Reipas' vittige innfall og melodiske teft. Synes du at din trance-musikk skal være lun, utfreaka og personlig så bør du se i retning av Uwaga.