I Am Polarized

Teeny Grownups

CD-EP (2012)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Deilig skranglete

Den første av fire EPer på ett år fra Teeny Grownups: Variert, og stort sett veldig bra.

Teeny Grownups' forrige album, Epic Rock fra 2009, er ett av mine favorittalbum fra de siste fem åra. Stappfull av skranglete, akkurat passe vindskeiv indiepop har den gjennom gjentatte spillinger vokst seg større og større siden jeg hørte den for første gang for tre år siden. At Stavangerbandet stort sett ikke er et band folk har hørt om er, om ikke et stort mysterium, så i hvert fall veldig synd. Du har sannsynligvis ikke hørt om dem før du heller, ikke sant? Det burde du gjøre noe med, og da kan denne EPen være et greit sted å starte.

Ebbe Helberg har tidligere dratt mye av lasset i bandet, men denne gangen har gitarist Tord Figenschou fått mer plass i bandet, og har fått overta vokaljobben på de to første låtene her. Det gjør han godt. Happy Summer er en en liten lykkepille av en sommerlåt, med tydelige nikk til indiepophelter som Sebadoh, Guided By Voices, Beat Happening og tidlig Pavement. At Figenschou synger istedenfor Helberg har med andre ord ikke påvirket noe som helst, bortsett fra at det i mine øyne alltid er bra med flere å dele synginga på i ethvert band. Andrelåta Not OK er mer av det samme, med tydelige nikk til I Was A King.

Bandets kompis Lars Fredrik Betheulsen, bedre kjent som Gribben, har fått lov til å bidra med en låt, og Laney Noise er mer eller mindre som en soloinnsats å regne, selv om bandet kan høres i bakgrunnen på diverse perkusjonsinstrumenter. Dessverre er ikke denne i nærheten av nivået til de tre andre, og man lurer jo litt på hvorfor Teeny Grownups har bestemt seg for å ta den med på EPen i det hele tatt. Greit med hjelp både til og fra kompiser, men når resultatet ikke er saftigere enn dette er jeg temmelig sikker på at herrene Helberg og Figenschou hadde et par egne låter som ville fungert bedre.

Heldigvis avsluttes EPen med klassisk Teeny Grownups. Ebbe Helberg har fått tilbake mikrofonen og gir oss det beste sporet helt til slutt. T-Shirt er en erketypisk Teeny Grownups-låt og det føles godt å høre at Helberg ikke helt har gitt bort mikrofonen for godt. T-Shirt kunne lett ha spasert inn på Epic Rock, og det er et kvalitetsstempel.

I presseskrivet lover de at dette er den første av fire EP-utgivelser planlagt i løpet av det neste året. I Am Polarized er en veldig god begynnelse, og jeg gleder meg virkelig til de tre neste.