[capsule review in English available]

Enhjørning - DumDum Boys (2006)
Gravitasjon - DumDum Boys (2006)
Tidsmaskin - DumDum Boys (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Hello Goodbye? Goodbye Hello?

DumDum Boys samler de tre første epokene på ei skive, men er det en siste hilsen?

Året var 1988 da en helvetes teit dust med det teite navnet Prepple sang en teit låt med et teit band som het DumDum Boys ut av radioen på gutterommet. "Det finnes ikke piller mot møkkete vann" spytta’n, mens bandet bak hørtes ut som ei boble med startproblemer. Året før hadde en gjøk fra Oslo vest syngi om hvor tøff han var i pyjamas, og uka før hadde den siste skiva til Maiden vist seg å være en svær miss. Herregud, hvor skulle det ende?!

Nuvel! Ett år senere var kvisene blitt færre og det ble plutselig mye lettere å vise seg i offentlighet mens man hylte seg hes på obskure one-linere fra Kjartan Kristiansens penn. Man skjønte kanskje ikke alle, men det var samma ræva det - det norske språket satt overraskende godt i kjeftamentet, og året som hadde gått hadde vært intet annet enn en musikalsk oppvåkning for så vel undertegnede som norsk rock generelt.

Det er i hvert fall en himla svær forsamling som i dag kan sette seg ned i lag med denne skiva og plukke minner fra hjernebarkens mange irrganger. Mange vil nok finne små filmer fra dager da det brått ble ålreit å ha et helnorsk soundtrack til 5,3 i promille, rød/blå kjeledress + VW Transporter, miljøarbeid, sex i buskaset og blodskutte øyne mot stigende morgensol.

Schlägers sanker noen minimale minuspoeng ved å bryte opp kronologien i materialet, men dette oppveies godt på vei av gode remasteringer av sporene fra de tre første skivene - de er endelig befridd fra betydelige mengder ull, og ligger nå på et komparativt nivå med utgivelsene i perioden fra og med Transit (1992). Uavhengig av kronologi vil man uansett få muligheten til å gjenoppdage brutaliteten i Bulldetektor, lydkanonene i Møkkamann og Mitt Hjertes Trell, den kontante sensualiteten i Slave og Idyll, og ikke minst den gode, voksne lyden i Texas. Jeg forundres dog over at ståpelsen når sitt optimale når Prepple synger et hjerteskjærende "Nidelven, stille og vakker du er" i de første 20 sekundene av Lunch i Det Grønne. Jeg vet ikke helt hva det betyr, men jeg tror det sier noe om at dette bandet hadde en så åpen nerve allerede fra første stund at det nesten er uunngåelig at vi i dag sitter med en samler fra Norges kanskje aller viktigste norskspråklige rockeband.

Låtutvalget som sådan? Tja, DumDum-katalogen er såpass fylt med allsangsvennlige og individuelt ladede øyeblik at her går det vel ikke å gjøre alle til lags. Jeg ville nødig dratt på en håndbaksturné blant bandets tusener av fans for å få avgjort "den definitive låtrekka", for å si det på den måten. Se heller på det sånn: Hvis du i likhet med meg tror at du kunne ha laget en enda bedre samler med DumDum Boys enn dette, vil du sannsynligvis skjønne at du holder i ei skive med et band som bærer en større del av den musikalske historien din enn hva som oppvises her. Kult!