Penguin Cafe Orchestra

Lullaby For Sue - Clogs (2003)
Lantern - Clogs (2006)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Musikk fra en ukjent middelalder

Clogs serverer oss søvnige og lette midnattstoner på sitt første album.

Clogs er en australsk-amerikansk kvartett bosatt i New York City og New Haven, ledet av den klassisk skolerte fiolin- og bratsjspilleren Padma Newsome. De bruker den noe uvanlige sammensetningen av strykere, fagott, klassisk gitar og etnisk perkusjon. Musikken sin har de framført live på arenaer kjent for ny musikk som Tonic og Knitting Factory i New York, Casa del Popolo i Montreal og Jazzkeller Treptow i Berlin. De har delt scene med Evan Ziporyn (Bang on a Can All-Stars), Erik Friedlander (Masada String Trio) og Mia Doi Todd.

På sitt først album Thom's Night Out forsøker Clogs å fusjonere elementer fra klassisk minimalisme (Riley, Glass og Reich) og primitivisme (Bartok, Stravinsky) med indisk, arabisk og jødisk folkemusikk. Dette skjer innenfor rammene av kammermusikk og med relativt enkel rytmikk og tonalitet.

De åtte sporene tråkker av gårde i langsomt tempo og er alle ganske stillferdige av seg. Dette er ikke musikk som utfordrer deg i særlig grad, men som snarere får deg til å synke hen i behagelig introspektiv meditasjon. Gitar og perkusjon danner rytmiske bakstrukturer til de ledende stemmene av sørgmodig bratsj og tresmakende fagott. De østlig folkemusikkaktige tonene spilt med vestlige instrumenter bringer på en måte alt tilbake til et felles minste multiplum. Vi springer bakover i tid til en mørk og ukjent musikalsk middelalder hvor de musikalske skiller og båser ennå ikke er etablert.

Dette bærer mye preg av filmmusikk, forslagsvis til et Shakespeare kostymedramaserie i regi av BBC og tekstet på nynorsk. Det duger også fint som bakgrunnsmusikk mens du driver med noe annet, men det blir litt vel stillestående og søvngjengeraktig for konsentrert lytting (med åpne øyer). Third Ear Band framførte mye av den samme fusjonen live for undrende hippier allerede for over 30 år siden på diverse festivaler.

Likevel er Thom's Night Out en flott CD å sette på søvnløse mørke netter!