Pixies
Yeah Yeah Yeahs

Cansei de Ser Sexy - Cansei de Ser Sexy (CSS) (2006)

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)

Baktung brasiliansk samba

I løpet av de siste to årene har bruken av 80-tallet som retroinnpakning blitt indierockens onde stemor.

Året var 2006 og vi var alle vitne til en av tiårets kjipeste sommere, vi trengte noe ekstra som kunne løfte oss ut fra alle bordgrillmåltidene på terrassen, de bortgjemte bakgårdsfestene som ble arrangert som et alternativ til parklivet, og ikke minst tristessen ved det å i det hele tatt stå opp til en ellers så grå hverdag. Noen heiv seg på billige charterreiser til lugubre sydhavsområder, andre fant lykken i gode gamle fylla, men uansett fant de fleste av oss Cansei de Ser Sexy.

Cansei de Ser Sexy reinnførte partyspiriten fra 80-tallet, med all sin glade kitch og glam, og med tidsriktige låttitler med bl.a referanser til det nå avdøde Death From Above. De var det Brasilianske fenomenet som ble trykket til enhver musikkelskers bryst som noe eksostisk, trendy og "banebrytende", for mange var de selve lyden av festligheter i 2006.

Nå er det 2008, og etter å ha levert en smådvask opptreden under fjorårets Hovefestival er de altså tilbake for å levere et album med akkurat den samme oppskriften som forrige gang. For albumet Donkey innebærer det fengende bruk av Synth, bass og gitar til å lydsette frontfigur Lovefoxxx sin eksentriske vokal til å avlevere rim som balanserer mellom pinlig og svært dårlig skrevet. Her brukes humor opplagt for å overskygge et begrenset låtskriverpotensiale, og selv om vi burde sett det allerede i 2006 er det svært tydelig i år; dette er egentlig verken spesielt morsomt eller originalt.

For ettersom 80-tallet tok et stadig fastere grep om mye av den "tidsriktige" indierocken siden bandets forrige utgivelse, har også en del av det tiårets kommersielle spøkelser dukket frem i kulissene. Å blåkopiere det mest fengende ved et tiår krever presisjon og i mange tilfeller er det samme som å låne grunnoppskriften på et bakeverk, og tilsette det en ekstra ingrediens. På Donkey tilsetter CSS alt de kan av ekstra ingredienser for å låte annerledes, men ender allikevel opp som en halvstekt formkake som fortsetter å heve i magen etter å ha lyttet til den.

Ta f.eks første singel ut; Rat Is Dead. Et fantastisk dårlig utgangspunkt i tittelen i seg selv, hvor alt ser ut til å rase sammen rundt selve hooket, dette er ingen god singel, og den gjør seg best på klubber hvor Dj-er enten har ingen fantasi eller musikalske preferanser, for dette minner mest om idéløs samlebåndsrock fra et tiår vi helst vil glemme. Åpningslåten sier igrunn alt om hva denne platen gjør feil, hvor Lovefoxxx predikerer:

We didn't come into the world to walk around
We came here to take you out
Come with us, we'll make a toast
For this time about to come

CSS vil ha deg med på en reise inn i deres daglige festiviteter verden rundt, men resultatet er ikke spesielt smittende, og det har nok blitt noen glass for mye i studio også når valget av låter ble presentert for utgivelse, for her er det mye som ikke stemmer.

På den positive siden noterer jeg meg at jeg ikke er den eneste som begynner å se enden på bruken av 80-tallet i indierock og populærkultur, spørsmålet er bare hvilket tiår som nå står for melking innenfor musikk, mote, kunst og film, har vi noen igjen å bruke? En ting er ihvertfall sikkert, at døgnfluer som CSS, som bruker overdrevent mye energi på å låte forfriskende på bekostning av andres arbeid står neppe for fall, de kommer bare ut på en litt annen måte neste gang.