The Altogether - Orbital (2001)
Back To Mine – Personal Collections For After Hours Grooving - Orbital & Diverse artister (2002)
Blue Album - Orbital (2004)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Kortversjonen av Orbitals greatest hits.

De gamle travere samler trådene og gir ut et lite stykke elektronisk historie. Klassikere på løpende bånd, dog med et par merkelige prioriteringer.

Orbital-brødrene Hartnoll har i snart 15 år levert elektronisk musikk til folket, og med denne utgivelsen dokumenteres gruppas viktige bidrag til den "elektroniske revolusjonen". Fra første singel Chime (1989) til årets Frenetic, presenterer Work hva man får anta er brødrenes egne favoritter. Klassikere som Belfast (1991) og Halcyon (1993) holder utvilsomt fortsatt mål, men et par prioriteringer på platen gjør at langspilleren totalt sett ikke innfrir like mye som den burde.

For å ta de sure oppstøtene først: Satan Spawn. "Re-recorded for the movie Spawn with Metallica’s Kirk Hammett". Hvorfor? At Kirk Hammett har sendt inn noen riff til Hartnolls e-mail burde ikke kvalifisere til plass på denne platen. Den plassen kunne med fordel vært brukt til å få med hele versjonen av Halcyon+On+On, eller andre låter som for eksempel Forever fra Snivilisation. Tiden som trøtte Illuminate, med vokal fra David Gray, har fått, kunne heller vært gitt til den lange versjonen av The Box eller hele Lush 3.1. At låtene ikke presenteres kronologisk blir en bagatell i denne sammenhengen. Nok om det.

Når Orbital samler sammen godbitene er det allikevel nok fin-fin elektronika å ta for seg av. Klassikere fra de tre-fire første platene byr alltid på hyggelige gjenhør. De som fortsatt stikker seg ekstra godt frem er nevnte Halcyon, Belfast, Are We Here? og Lush 3.1. Disse var nær banebrytende da de kom ut, og tidens tann viser seg å være overraskende skånsom med dem. Orbital gjorde også noen fenomenale live-opptredener, og for de som har vært så heldige å se dem vil introen til Impact vekke gode minner. The Box er vel også kjent og kjær for de fleste, men uten den lange førstedelen blir man avspist med en butt singleversjon. Heldigvis er det ryddet plass til hele Belfast, noe som gir om lag åtte minutter med ekstatisk chillout.

Et ankepunkt vil kanskje være at de fleste som liker Orbital, trolig har det meste av dette materialet allerede. Og da i de originale og lange versjonene. At Orbital har gitt ut mye nydelig musikk levner Work liten tvil om, men de kortere versjonene på denne platen blir som fattigmannstrøst å regne i forhold til de fyldige originalene. Da blir plutselig Frenetic det eneste trekkplasteret, siden denne remixen av Golden Girls' Orbital-produserte Kinetic ikke er utgitt tidligere. Og den er langt i fra den beste på Work.

Denne samleplaten gir et greit innblikk i Orbitals historie, men tidlig Orbital er i virkeligheten langt bedre enn det dette gir inntrykk av.