Anthony Hamilton
Musiq (Soulchild)
Sofian

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Ikke sexy nok

Denne mannen appellerer til både fredagskos og tafsing på dansegulvet.

Visse album virker skapt for å være soundtracket til seksuelt samkvem. Og visse artister er spesielt flinke på "hvis-du-kler-av-deg så-skal-jeg-sette-på-en-skive" sjangeren. Prince for eksempel. Marvin Gaye, selvsagt. Stevie Wonder til tider. R.Kelly må vel nesten nevnes i samme gisp (på tross av at mannens egne seksuelle eskapader med svært mindreårige jenter gjør at man kanskje bør tenke seg om to ganger for man setter på skiva når den potensielle kommer på besøk. Kjipt å få ungdomsskole-gymlærer stempelet allerede før akten). Van Hunt har nok hørt mer enn litt på de tidligere nevnte, og stemmen hans er absolutt ingenting å kimse av, selv om det er et par trappetrinn opp til Stevie og Marvin. For å si det pent.

Særdeles veltitulerte At the End of a Slow Dance er akkurat sånn du ikke tror låta er, basert på min egen innledning over. Den kretser rundt spørsmålet "where do the lovers go at the end of the slow dance?" og Van Hunt får pluss i margen for tekst der altså. Ganske så rocka og overraskende rufsete.

Being a Girl er mer tidriktig neo-soul/r'n'b hvor fløtestemmen kommer til sin rett over en mindre organisk produksjon som appellerer til fredagskos og tafsing på dansegulv. Pent produsert og en av albumets højdare. Daredevil, Baby er albumets peneste, der Van Hunt stryker den luftige halvpompøse produksjonen langs ryggen på en måte jeg har til gode å høre John Legend gjøre like godt - uten at disse skal sammenliknes så altfor mye. Låta er inne på topp fem innen kateogorien "neo-soul ballader" og er bortgjemt liten perle i et ellers ikke alt for utsmykket album. Møkkafunky-produserte Hot Stage Lights føyer seg også inn i den rekka som stikker seg positivt ut og hvor det pusete blir litt mer rufsete. Elskoven ble puling, for å si det sånn.

The Night is Young er, sammen med Daredevil, Baby, det klart beste sporet på skiva hvor jentekor og produksjon og tekst og alt virkelig, virkelig funker og Van Hunt plutselig høres ut som artistene han har lyst til å høres ut som (på tross av litt døv frasering, men altså... sånt skjer). Rett og slett en vinner!

Så var det baksida av medaljen da. Eller baksida av coveret om du vil. Prince og Stevie Wonder-referansene ligger som nevnt i det uendelige som et loddent lag utapå skiva og Hole In My Heart burde nesten krediteres sistnevnte på tross av at han ikke har hatt en døyt med albumet å gjøre rent fysisk. Hadde Van Hunt hatt stemmen til Stevie hadde vi prata. Men det vi gjør vi ikke. Vi mumler litt i stedet og skipper videre, gitt.

En del av sporene blir i tillegg enten stillestående og kjedelige eller litt for overproduserte. Priest or Police passer fint inn i den første kategorien og Mean Sleep passer fint inn i begge. Albumets kjipeste spor Ride, Ride, Ride, tråkker opp Lenny Kravitz-gata. En gate man bør holde seg langt, langt, langt unna, spør du meg. Og når Van Hunt nesten høres ut som en Kravitz-pastisj bør man virkelig ta en omvei i stedet. Character og Prince-imiterende Suspicion når heller ikke helt opp og med en litt hardere hånd ville albumet bestått av ti spor i stedet for fjorten og dermed vært et par hakk bedre.

Så hva sitter man igjen med? Jo, man sitter igjen med at Van Hunt er litt som hun venninna di du aldri har liggi med. Ikke fordi hun ikke er fin, for det er hun faktisk. Nok av gutter som er litt dummere enn deg som syns hun er "driitdeilig ass..." Men hun mangler liksom den finessen eller elegansen eller det man ikke sette fingeren på, som gjør at du er ikke er villig til å vurdere å leke voksen-leker med henne. Unntatt når du er desperat singel og totalt i beit for noe annet. Hun er rett og slett ikke sexy nok. Eller kul nok. Selv om hun prøver veldig hardt. Men ganske så fin å bare ha der, altså.