Tonight's the Night - Neil Young (1975)
Tonight's the Night - Neil Young (1975)
American Stars n' Bars - Neil Young (1977)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Gull

Samling fra øverst i arkivskapet, som tittelen indikerer uten de mest overraskende valgene.

Neil Young med en "Greatest Hits"! Det er ikke hvert år han ser tilbake på sin karriere (sist var vel i 1977, da med den triple LPen Decade). Mannen har da heller aldri vært noen utpreget singleartist, med enkelte opplagte unntak som Heart of Gold. Det er album han i første rekke har laget, på godt og vondt. Young har stort sett snudd ryggen til trender rundt seg og aldri tatt opplagte karrierevalg. Det har gitt få radiovennlige singler, men klassiske låter er det selvsagt nok å velge av. Det er kanskje på grunn av dette paradokset at tittelen må støttes av forklaringen "based on original record sales, airplay and known download history."

Det første som er slående med denne samlingen er hvor konsentrert Youngs karriere plutselig virker. Selv om låtene presses gjennom fire tiår, er 10 av 16 fra 70-tallet, fire fra 1969, og hele 11 stykker er hentet fra årene 1969-1971. Det er bare én fra det mildt sagt variable 80-tallet (Rockin' in the Free World) og én fra 90-tallet (Harvest Moon). Med andre ord, Greatest Hits dreier seg i hovedsak rundt Everybody Knows This Is Nowhere (1969), After the Goldrush (1970) og Harvest (1971). Det er fair nok, og særlig de to første platene er rene gullgruver. De tre resterende fra 70-talls katalogen er altså Like a Hurricane, Comes a Time og Hey Hey My My (Into the Black). Klemt mellom disse er singelen Ohio og Helpless fra Crosby, Stills, Nash & Youngs Déjà Vu (1970).

Dette er altså ingen plate designet for den mest hardcore Young-fansen, etter låtmaterialet å dømme. Sluppet før julerushet 2004 er det derimot en ypperlig gaveidé til den aldrende, en gang frika onkelen som solgte platesamlingen sin i en downperiode tidlig på 80-tallet. Eller en gave fra samme onkel til jyplingen av en nevø som bare hører på Linkin Park dagen lang. "Her skal du få noe skikkelig musikk, gutt!" Men for all del, dette er slett ikke den verste samlingen å skaffe seg. For den søkende gir den et raskt overblikk over den mest glamorøse delen av Youngs karriere, for den etablerte er det en lettvint oppsummering uten alle fellene han har satt opp for oss. Det er ikke vanskelig å surmule over slike samlinger, ikke minst når det gjelder Young, og det er ikke til å unngå at det særlig savnes spor fra de tre beste platene hans (Zuma, Tonight's the Night og On the Beach). Men skitt au, de må kjøpes inn separat, uansett.

For å tilfredsstille litt bredere lag av kundene enn det jeg noe fleipete skisserte over, så følger det med en DVD til denne platen. Den fordrer at du har brukbart hjemmeutstyr for å få full effekt. "Because sound matters" står det på omslaget, og det dreier seg om "the original master mixes in super-saturated DVD-stereo for the highest quality audio available on DVD". Ikke mindre. Jeg forventer uansett mer enn et bilde av en platespiller når jeg setter på en DVD. To videosnutter (av de to nyeste låtene) oppveier ikke helt den skuffelsen, men for Hi-Fi entusiaster som også er NY-fans så er dette sikkert en helt topp tilleggsgave.

Greatest Hits har ikke som mål å gi et samlende inntrykk av Neil Youngs rare karriere. Den samler rett og slett de 16 låtene som er mest spilt og som det er mest sjanse for at du har før. Den gangen jeg blir bedt om å plukke ut 16 låter til en slik samler vil den kanskje se ut som listen under, for deg ganske sikkert litt annerledes, og Greatest Hits er en forsonende og kompakt løsning de aller, aller fleste kan si seg fornøyd med.

16 personlige hits:

Down By the River
Cowgirl in the Sand