Bellatrix (Kolrassa Krókríðandi)
Seven
Katthult

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Uhørt urørt

Vil Bonnier vennligst ta kontakt med resepsjonen. Band trenger kontrakt.

Fra NRKs musikkpolitisk eksellente konsept "Urørt" henter vi fram bandet Skavank fra Vestnes utenfor Molde. I påvente av kråketær festet til en lukrativ platekontrakt har bandet like godt båret PCen ned i kjelleren og satt opp et eget lite studio der. Resultatet har blitt et knippe låter som de nå har lagt ut for salg på egen hånd, kanskje til særlig glede for et litt eldre publikum.

Dersom forelagte EP er representativ for bandets repertoar kan vi trygt plassere dem innen en godt etablert stall av småmelankolske poprockere. Stil- og produksjonsmessig er Metode EP temmelig homogen gjennom de seks låtene som presenteres, men rent kvalitativt ramler den ned med et nesten uvanlig spenn. I den anledning velger jeg å begynne i den kjipe enden og jobbe meg oppover i kvalitetsregisteret.

Det kan høres brutalt ut, men det er min bastant oppriktige mening at Miss Amerika bør fjernes fra repertoaret snarest mulig. Nidviser i all ære, men det trauste bluesrock-kompet, kombinert med et lite slagferdig og ikke minst lite originalt lyrisk harselas over hjernetomme missebimboer, faller temmelig dødt ut gjennom høyttalerne. Jeg burde kanskje ta høyde for at jeg ikke har hørt bandet live når jeg legger fram de største innvendingene. Noe av den samme reaksjonen oppstår nemlig med den avsluttende Gå Rett Frem, men i møte med denne låta har jeg i hvert fall lettere for å forestille meg at den fungerer bedre under en fremføring fra scenen. I kjellerproduksjonen mangler den mye av stinget som det tydelig legges opp til gjennom groovy gitarføring og til dels manende vokal.

Da går alt så meget bedre når Skavank legger seg på en mer tilbakelent poprock-linje i den åpnende Sjalusi. Her klarer ikke en gang den litt anonyme produksjonen å gjemme låtas åpenbare potensiale som et virkelig godt og lyttervennlig stykke radiorock. Alle instrumentelle briljeringer legges til side til fordel for en kontant og effektiv oppbacking av vokalist Liv Håkers meget kompetente stemme. Etter at hodet i noen minutter har operert i referansemodus dukker islandske Bellatrix og norske Seven opp på den indre skjermen, og da, kjære leser, må jeg innrømme at min interesse beveger seg flere hakk oppover stigen.

Når det vakre tittelsporet dukker opp like etter begynner jeg å bevege meg mot en annen kant av mitt eget personlige referanseregister, en bevegelse som bekreftes når EPens aller nydeligste spor Hva Som Skjer flyter atmosfærisk behagelig mot meg. Jepp, vi er i Dronning Mauds Land, rundt omkring den tiden da de satte lekre toner til Lars Saabye Christensen tekster, og jeg føler meg med ett veldig hjemme. Jeg finner ærlig talt ikke noen direkte kvalitativ parallell i Liv Håkers og Ingeborg Magerøys stemmer - av disse er det nok førstnevnte som holder den mest umiddelbart behagelige vokalen, men det blir uansett bare en digresjon. Dette går mer på den overordnede stemningen disse to bandene formidler, og den stemningen er faktisk mer enn nok til å tvinge en popromantiker som meg ned på knærne.

Jeg ville gjerne likt å høre ei hel skive med Skavank, ei skive der de forhåpentligvis i større grad klarer å maksimere spennet de legger opp til. På denne oppvisningen er det de mer bedagelig ladede bidragene som vinner meg og de er markerte nok til at jeg hermed anbefaler Metode EP til nytere av stemningsfull gitarpop med øyeblikk av gode norske tekster.

Sjalusi, samt to ikke utgitte låter ligger klare for nedlasting på bandets side under NRKs Urørt. Metode EP kan kjøpes via bandets hjemmeside (se link i faktaboksen).