Roger Sanchez
Armand van Helden
Kevin Yost

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

A little more conversation

Elvis-remikser leverer et helstøpt album fylt av kjente stemmer og fyrrige rytmer.

Tom Holkenborg er en sammensatt herre fra et av verdens flateste land. Så flatt er det at innbyggerne for mange år siden bygde opp diker langs hele strandlinjen for ikke å drukne. Så sammensatt er Tom at hans kreative CV kan se ut som det reneste oppspinn og fanteri fra plateselskapets side. Etter sigende har Tom både levert en posthum Elvis-remiks (monsterhitten A Little Less Conversation) samtidig som han har produsert skiver for Sepultura, Fear Factor og Dog Eat Dog, og funnet tid til å levere lydspor til kredible filmer og dataspill. Mannen viser mer samarbeidsvilje enn Kjell Magne Bondevik når han kan lukte at skinnstolen på statsministerens kontor er innen rekkevidde.

Nå er Holkenborg plateklar under navnet Junkie XL, og med seg har han hanket inn en imponerende rekke vokalister og låtskrivere. På A Broadcast From The Computer Hell Cabin finner du vokal bistand fra størrelser som Peter Tosh, Dave Gahan, Gary Numan, Robert Smith, Chuck D, Terry Hall og Solomon Burke. Uttrykket er fortrinnsvis lagt i et folkelig techno-leie, med avstikkere til kjente populærmusikalske sjangere diktert av hvem som bidrar på vokal. Eksempelvis er Peter Tosh-låta Don't Wake Up Policeman dratt i retning av reggae, mens Access To The Excess med Chuck D på vokal er nærmere rytmetung hip-hop.

Det er en imponerende jobb Holkenborg gjør med å variere uttrykket etter vokalistene, og det bidrar da også til at man sitter igjen med et lett schizofrent inntrykk når plata når sitt endelikt. Det er et drøyt stykke fra Saffrons poppete vokal på Crusher og Beauty Never Fades, til Gary Numans iskalde 80-talls gufs på Angels. Holkenborg greier dog å sy produktet sammen slik at det er en viss logisk progresjon, og det gir fullkommen mening når Robert Smith overtar staffettpinnen fra Numan, og leverer vokal i kjent stil på Perfect Blue Sky.

Det sterkeste partiet på plata er når trekløveret Chuck D, Solomon Burke og Terry Hall lines opp etter hverandre midtveis. Plutselig henger det på greip at Holkenborg har syslet med langhåret rock når Chuck D gjør battle med beinharde rytmer og elektronikk på Access To The Excess, som overskygger all nu-metal som har kommet min vei. Solomon Burke introduseres som "a very special guest" og vitterlig leverer han skivas heftigste låt på Catch Up To My Step. Uttrykket er nærmere det Junkie leverte på Elvis-remiksen, uten å ty til alt for mange irriterende repetisjoner. Solomon Burke er på ingen måte i nærheten av å være en resirkulert og avdanket konge - på Catch Up er Burke selve definisjonen på levende (om enn noe overvektig). På Never Alone presenteres Terry Hall i et oppdatert ska-uttrykk som er nærmere Specials enn Hall har vært siden slutten av 70-tallet. Det tette lydbildet kler Halls slentrende vokal perfekt og gir ham mer oppbacking enn på Tricky-prosjektet Nearly God. Resultatet er definitivt et skritt i riktig retning for Hall.

Albumet dabber ettertrykkelig av mot slutten. De største navna har gjort sitt og tempoet reduseres til et labert nivå. A Broadcast From The Computer Hell Cabin kunne med fordel vært et par-tre låter kortere, men deler av materialet står godt selv i det beste selskap og etter en håndfull gjennomhøringer fremstår store deler av skiva ytterst lyttbar.

I våre digitale dager forsøker mang en artist å gjøre nytte av internettets viderverdigheter. Ikke alle greier å gjøre like gode prioriteringer som det Junkie XL leverer på sitt nettsted radiojxl.com. Her kan man laste ned en rekke remikser og et helt nytt album, 7 AM, for en slikk og ingenting, samt lytte til en kontinuerlig streaming av Radio JXL. Og det funker!

Tord Gustavsen Trio - Being There

(ECM)

Tord Gustavsen Trio bevarer det enkle og vakre, samtidig som nye dimensjoner bringes inn i samspillet.