Mirah
Beat Happening

No Flashlight (Songs of the Fulfilled Night) - Mount Eerie (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

En gjeng + en mikrofon = en skive

'Nine old songs. Large singing group. Poor sound quality.'

Konseptet er altså ganske enkelt. Mount Eerie/Microphones-frontmann Phil Elverum foran med gitar, en bråte syngende venner bak, inkludert Kyle Field fra Little Wings, Mirah, K-boss Calvin Johnson og Genevieve Elverum, og med vekslende grad av planlegging. Første gang de gjorde dette var i 2000, da "I can't believe you actually died" ble festet til tape live i studio gjennom én mikrofon. Siden har eksperimentet blitt gjentatt flere ganger, med vekslende gruppe sangere og til tider litt mer omfattende produksjon, og her er altså de fleste av dem samlet på én plate.

Som over middels fan av det meste Elverum foretar seg har jeg hørt de fleste av disse sangene før, om enn i andre versjoner. En nesten identisk versjon av "I can't believe you actually died" finnes på b-side- og raritetssamleren "Song islands", "So your big black cloud will come" er en del av rockeoperaen "Mount Eerie" fra 2003, en litt annerledes "Do not be afraid" finnes på "Seven new songs", "I cut my hands off" ble med publikums hjelp spilt på Spasibar i mars, og "Ut oh, it's mourning time again" er en slags omskriving av Little Wings-sangen med nesten samme navn.

Her, som på den nye Mount Eerie-plata, følger det med forklaringer til hver låt, om enn litt mindre omfattende. Like fullt er det underholdende lesning når det forklares at "Ut oh, it's mourning time again" ble til etter en drøm om en Bonnie Prince Billy-konsert Elverum skulle arrangere, eller hvordan "Let's get out of the romance" er Elverums hånende retur til verden etter en vinter som eremitt på Kjerringøy, der han skriker tittelen/refrenget ut av bilvinduet på vei hjem til Anacortes. Samtidig er det opprørende å lese at "I can't believe you actually died" faktisk handler om Elverums beste venn, som døde.

Lydkvaliteten er riktignok temmelig sjaber til tider, men så heter da også sjangeren "lo-fi", og det er i tillegg med på å bygge opp under den koselige stemningen som plata bærer preg av. Man får rett og slett lyst til å være med å synge selv, og noe sier meg at det er meningen. "Singers" er ikke en like skjellsettende opplevelse som Microphones og Mount Eerie kan være på sitt beste, men en hyggelig plate å starte dagen med.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på pstereo.no,
der den fikk karakteren 7/10

pstereo logo