Tallahassee - The Mountain Goats (2002)
We Shall All Be Healed - The Mountain Goats (2004)
The Sunset Tree - The Mountain Goats (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Darnielle og Bibelvers

The Mountain Goats tematiserer denne gang Bibelen – og her er det ikke snakk om kalkede graver (Matteus 23:27).

Jøss, tenkte jeg, og undret deretter. Jeg hadde akkurat hørt at samtlige låter på den nye plata til the Mountain Goats, med unntak av én, var navngitt etter ulike bibelvers. Så kom jeg på at det ikke er så overraskende allikevel.

Ifølge Darnielle er The Life of the World to Come "twelve new songs: twelve hard lessons the Bible taught me, kind of." Han har medgitt at en del av disse låtene er inspirert av de navngitte bibelversene, mens andre har fått sine bibelske navn etter lesing og leting etter passende vers. Han har bladd gjennom en del sider i prosessen med å finne passende titler, men dette til tross: John Darnielle er en mann som kan sin bibel og er glad i den.

Darnielles forhold til tro er kompleks – den har vært eksisterende, fraværende, og virker i dag å være en slags mellomting. Når det er sagt, er hva han tror og ikke tror egentlig uvesentlig, og jeg skal heller ikke våge meg lenger ut i det farvannet. Det er Bibelen, en håndfull av dens historier og visse budskap som er av viktighet for denne mannen denne gang. Deler av tekstene på dette albumet siterer Bibelen til og med ordrett, som på låten Psalms 40:2. Dette gjør det allikevel ikke religiøst.

Jeg velger å tolke bruken av Bibelen som et litterært verk, uavhengig av dens religiøsitet. Det er det Bibelen har gitt, lært og hvorledes den har inspirert ham som er av betydning. Nok en gang gjør temaet albumet, som så ofte og typisk er når en plate utgis under navnet the Mountain Goats. Det spesielle denne gang er at man etter et par lytt kan lese den spesifikke inspirasjonen og la seg bli enda mer blendet av hans kompleksitet og dybde.

I saw his little face contract as his eyes met light
Tried to imagine anything so bright
You only see it once and then it steals into the dawn
And then it's gone forever

For several hours we lay there last ones of our kind
Harder days coming maybe I don't mind
Sounds kind of dumb when I say it but it's true
I would do anything for you

(Genesis 30:3)

Disse verselinjene er åpne for en del tolkninger, men settes sannsynligvis i nytt lys når man leser det gitte bibelverset og ser at det omhandler fødsel.

Tekstene til the Mountain Goats utgjør alltid en stor del av helheten. Med et såpass enkelt lydbilde er det også nødvendig. Noen ganger blir det nedstrippede lydbildet vel nedstrippet og Darnielles nasale stemme vel nasal. Poesien er som oftest gjennomtrengende og vakker – og bekler låtene. Når dette ikke er tilfellet, kan det bli noe monotont og repeterende. Matthew 25:21 er én av et par låter hvor dette inntreffer. Selv om sangen er fin, blir den litt overflødig sammen med de andre.

Det er stort sett akustisk gitar, trommer og bass som akkompagnerer Darnielles stemme, i kjent the Mountain Goats-stil. I tillegg inneholder The Life of the World to Come et par ballader hvor rolig pianospill har tatt over for kassegitaren. Dette er med på å gi albumet en nødvendig variasjon. Disse balladene er dessuten fornøyelige, med albumets siste låt som en prikk over denne i-en. Nerven i stemmen til Darnielle er her på sitt beste og mest følsomme.

En annen låt som er av nevneverdig karakter, er 1 Samuel 15:23, albumets aller første. Den forløper veldig fjellgeitsk: akustisk gitar blir spilt med noen små crescendoer her og der, til Darnielle-poesi sunget med stoisk ro, og et og annet element som hever låta. Her gjør trommeslag enkelheten bitte litt storslagen, og han er overbevisende når han synger sine gode ord.

And as world spread of my powers they would seek me far and wide
All sad faces at my window I would welcome them inside
I sewed clothes for them: cloaks and capes