Biosphere
Boards of Canada

Auntie Aubrey’s Excursions Beyond the Call of Duty Part 2, The Orb Remix Project - The Orb (2002)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Evig tilbakevendende Orb

The Orb er tilbake fra en kort dvale, denne gangen med et fokusert album bestående av merkevarebeskyttet dub, ambient house og flytende stemninger.

Det er få ting som gleder mer enn en ny utgivelse fra Hans Eksellense Dr. Alex Paterson og hans fabelaktige kollektiv i Orb. Fra å være mannen og pioneren bak hele ambient house-sjangeren, har Paterson, Cauty, Fehlmann og resten av Orb-kollaboratørene senere vridd ut mengder av avbalansert elektronikk. Langs veien fra det som må være en av de drøyeste singler noen sinne ("A Huge Ever Growing Pulsating Brain That Rules From the Centre of the Ultraworld", 22 minutter) til denne nyvinningen, har Orb skjenket oss høydepunkter som Little Fluffy Clouds, Blue Rooms, Towers of Dub og Plateau for å nevne noen. Paterson har hatt sine lange elektroniske tentakler over alt fra blytung dub, til eksperimentell elektronika, ambient house og techno. Merittlisten er for lang og omfattende til å mimre over her, men på omtrent alt Orb har gitt ut har det luktet sterkt av kvalitet, og gullklumpene har vært flere og større enn gråsteinene. Slik er det også med Bicycles & Tricycles.

Det er en befrielse å høre at det musikalske uttrykket fortsatt i hovedsak er fundamentert med dub og ambient som utgangspunkt, med et fantastisk lydarkiv og elektroniske virkemidler som arbeidsredskaper. Bicycles & Tricycles fjerner seg en liten anelse fra tidligere utgivelser ved at de mest psykedeliske og eksperimentelle utskeielsene ikke har fått særlig spillerom her. Det kan virke som om Orb denne gangen har bestemt seg for å utgi en komprimert og fokusert plate. Hvert kutt har et sterkt tema som understrekes og lekes litt med, før herligheten avrundes. De lange episke vandringene er denne gangen kortet ned betraktelig, faktisk ligger sporene på rundt 4-6 minutter alle sammen. De velkjente bisarre og humoristiske låttitlene er på Bicycles & Tricycles erstattet med mer normaliserte titler. Det eneste som kan tydes som spor av humor må være den forferdelige From a Distance. (Man håper dette påfunnet er av humoristisk karakter, det ville i så fall unnskylde feilskjæret.) Borte er også det hysterisk dansbare og det vokalbaserte frieriet som forekom på den forrige utgivelsen. Basisen er imidlertid fremdeles en deilig blanding tung bass, svevende og flytende lydmalerier, varierte samples og seige rytmer. Paterson viser også at hans forkjærlighet for munnspill- og ekko-effekter er et evig tilbakevendende fenomen.

Vel er det noen spor på Bicycles & Tricycles som ikke passer inn i en standard beskrivelse av Orb, noe som bare underbygger gruppas veldokumenterte evne til å overraske. Mest oppsiktsvekkende denne gangen er bruken av rapperen MC Soom T på låta Aftermath. På toppen av et trippy og ambient lydunivers, rapper hun akkompagnert av repeterende melodiske temaer bestående av strenger, tangenter og sløye beats. Et suverent høydepunkt med eskalerende dimensjoner. Av andre høydepunkter er den fengende og dansbare Gee String, som kombinerer et herlig groove med myke samples, oppjagede rytmer og varm elektronikk. Mørke Prime Evil bobler over av skummel acid og skrekkfilmeffekter, mens låter som Green Ginger, Dilmun og Abstractions setter Orb tilbake i det ambiente landskap der tv-samples, instrumentsnutter og ekkoeffekter kombineres i stemningsfulle installasjoner.