cover

Swanlights

Antony and the Johnsons

CD (2010) - Rough Trade / Playground

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Kammerpop

Spor:
Everything Is New
The Great White Ocean
Ghost
I'm In Love
Violetta
Swanlights
The Spirit Was Gone
Thank You For Your Love
Flétta
Salt Silver Oxygen
Christina's Farm

Referanser:
Björk
Nico Muhly
Nina Simone
Jeff Buckley

Vis flere data

Se også:
Antony and the Johnsons - Antony and the Johnsons (1998)
Antony and the Johnsons - Antony and the Johnsons (1998)
I Am a Bird Now - Antony and the Johnsons (2005)
I Am a Bird Now - Antony and the Johnsons (2005)
The Crying Light - Antony and the Johnsons (2009)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)


Melodiens comeback

Mer fokus på gode melodier enn på lenge gir bedre plate enn på lenge.

Herregud for en stemme! Jeg har hørt ham hundrevis av ganger tidligere, men jeg tenker det fortsatt nesten hver gang. For en helt utrolig vakker stemme!

Swanlights er Antony & the Johnsons fjerde plate. Den er ikke like bra som de to første platene deres, men likevel er det noe ved den som har gitt meg tilbake trua på dette bandet. For første gang siden smått fantastiske I Am A Bird Now fra 2005 er det nemlig fokus på melodier og låter igjen, istedenfor å bare stole på at vi alle skal la oss blende av Antonys vidunderlige stemme. Stemmen som fortsatt er like magisk. Antony kan fortsatt synge tårer fra en stein i det rette øyeblikket.

De øyeblikkene er det flere av på Swanlights enn det har vært på lenge med Antony & the Johnsons.

I de fem årene som er gått siden I Am A Bird Now har Antony sunget duetter med nesten alle, han har vært discocrooner sammen med resten av Hercules And Love Affair, og han har sluppet et nokså pregløst (til ham å være) album med sitt vante backingband The Johnsons. Han har vært såpass aktiv at det er lett å glemme at Swanlights bare er den fjerde plata fra Antony and the Johnsons. Man har kunnet høre ham overalt, sammen med hvemsomhelst, hele tiden.

The Crying Light var ingen dårlig plate, men den manglet de virkelig gode låtene som var den egentlige hemmeligheten bak suksessen Antony hadde på første halvdel av 00-tallet. Uten låtene ble stemmen stående alene igjen, og selv den beste stemme sliter med å holde på oppmerksomheten om det ikke er gode låter i bånn.

Derfor er Swanlights et oppløftende album.

Selv om det ikke er noen like gode låter her som de beste på debuten fra 2000 eller nevnte I Am A Bird Now, er det tydelig at det er en forandring fra det Antony Hegarty har drevet med i de fem årene som har gått siden sistnevnte plate. Nå er det fokus på låtene igjen. Nå er det stemmen som trekker låtene fram i lyset, og ikke låtene som er tomme kar som stemmen alene skal fylle.

Da tilgir jeg mer enn gjerne at låtene ikke er fullt så gode som jeg kunne ønske, og at den grenseløse, nærmest brutalt selvutslettende, utleveringen av egne følelser og eget liv ikke virker like troverdig som før.

Enkelte sangere kan synge telefonkatalogen og gjøre det til verdens vakreste musikk, sies det. Jeg har brukt bildet selv også, opptil flere ganger. Det er jo så klart bare tullball og vissvass fra ende til annen. Antony Hegarty har prøvd, og jeg mistet interessen. Nå lager han låter igjen, og jeg er med en gang lutter øre.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Jim O'Rourke - I'm Happy, and I'm Singing, and a 1, 2, 3, 4

(Mego)

Jeg er glad. Jeg synger. Og 1,2,3 nydelige kutt fra alternativscenens vidunderbarn.

Flere:

My Dying Bride - The Dreadful Hour
Haust - Powers Of Horror