Folklore - 16 Horsepower (2002)
Folklore - 16 Horsepower (2002)
Live - 16 Horsepower (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Alderdomskilden

Fra de velbevarte amerikanske arkiver til et stereoanlegg der hjemme i hyggekroken.

Når jeg hører denne gjengen flyr tankene mine ut på jordene, inn i skogene og opp i fjellene. Olden er lyden av hardt utendørsarbeid og det mytiske Amerika. Dette er vellagret og aromatisk americana fra et av de viktigste banda i genren. Dette er heller ikke noe nytt studioalbum fra David Eugene Edwards. De tjue sporene er derimot en blanding av tidlige studiobesøk og en konsert fra 1994. Det er godt å høre en del av bandets mer rocka sider igjen, ettersom det stadig blir lengre mellom disse i dagens utgave av bandet. Skiva er delt inn i tre bolker som er omtrent like lange.

Night Owl Session, 1993: Disse opptakene viser at mange av godlåtene fra Sackcloth 'N' Ashes (1996) var skrevet i godt tid før de ble kjent for et større publikum. Versjonene er ofte litt røffere, men skiller seg ikke så voldsomt fra de man har lært å elske. Lyden er det heller ikke mye å utsette på. En av låtene, den fengslende Coal Black Horses, dukket ikke opp på skive før Low Estate (1997). Ellers var resten å finne på langspillerdebuten. Bolken avsluttes med et kort og litt intetsigende intervjuklipp med bandleder Edwards.

Kerr Macy Session, 1994: Her er låtutvalget noe annerledes. American Wheeze var også med i forrige bolk, og versjonene er relativt like. Den fantastiske My Narrow Mind og Strong Man er med. I tillegg får man noe som sikkert er enda mer interessant for fansen: Låter som ikke har vært tilgengelige på album tidligere. Shametown var bandets debutsingel, men fremstår som noe anonym mot det andre materialet. Denne og den rolige godbiten South Pennsylvania Waltz er riktignok å finne på den første EPen. I tillegg får man Train Serenade, en magisk sak med bassist Keven Soll på vokal, som så vidt meg bekjent ikke har vært utgitt tidligere. Felles for de to studiobesøkene er at resultatene høres betydelig bedre ut enn hva man vanligvis forbinder med gamle demoer.

Live in Denver, 1994: Før liveopptaket får man et par uttalelser fra mennesker rundt bandet, uten at dette er noen viktig del av CDen. Konsertbolken starter med et for meg ukjent blinkskudd kalt Slow Guilt Trot, før bandet glir inn i kraftfulle utgaver av Low Estate og Pure Clob Road. Heel On the Shovel fra debuten og alltid like sterke Sac of Religion er også med. Sistnevnte i en rask, nesten punka, versjon. Til slutt får man en rocka og heftig sak kalt Dead Run, som tidligere har vært single b-side. Man hører ganske lite til publikummet, men dette skyldes nok at bandet var ukjente for de fleste i 1994.

Olden er ingen nødvendig Sixteen Horsepower-utgivelse, men kan være et godt supplement for de som forguder bandets to første utgivelser. Den ligner dermed på en fanutgivelse, noe som betyr at du vil få størst utbytte av Olden ved å kjenne godt til de ordinære albuma. Dette er en skikkelig hyggepakke for de som synes denne gjengen lar det gå for lenge mellom utgivelsene.