Elvis Presley
Quincy Jones
Prince

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Soul Brother

En god innføring til Ray Charles og en flott historietime for yngre R'n'B-nytere.

1953. Ray Charles er på turné som en av plateselskapet Atlantics raskest stigende stjerner. Tempoet er høyt, og Charles tar seg ikke tid til å stoppe turneen for å spille inn nye singler. I stedet spiller han inn låter i studioene til lokale radiostasjoner på omtrent hvert stopp i løpet av rundturen i USA. Denne dagen er det nok en by og nok et studio som invaderes for å få ut skapertrangen. Midt under innspillingen blir Charles avbrutt av en telefon. Mary Jane, kvinnen som har tatt seg av Charles siden hans biologiske mor døde, har gått bort. I stedet for å avbryte innspillingen går Charles i gang med den definitive versjonen av It Should've Been Me med en underliggende fandenivoldskhet som mangler sidestykke. Ray Charles er 23 år gammel.

Gjennom hele oppveksten lærte Ray Charles å leve side om side med personlige tragedier. Da Ray var fire år gammel ble han vitne til brorens drukningsulykke, og ikke lenge etter begynte synsevnen hans å svekkes. I sju års alder ble Charles sendt bort på blindeskole i Florida. Åtte år senere, i 1945, kunne han lese blindeskrift, noter og spille piano. Ray var fast bestemt på å følge i fotsporene til helter som Nat King Cole og Charles Brown, og dro alene til Jacksonville for å prøve lykken. Etter noen år i Florida, dro Charles til Seattle for å starte sin egen trio og det tok ikke lang tid før han fikk seg platekontrakt med et lokalt selskap. Den økonomiske siden av selskapet var ikke særlig solid, så i 1952 ble kontrakten til Charles solgt videre. Omtrent samtidig etablerte Ahmet Ertegun Atlantic Records og rekrutterte Charles. I løpet av de neste årene bet Atlantic Records seg fast som det ledende plateselskapet for den gryende R&B-bølgen. Atlantic har fostret banebrytende artister som Aretha Franklin, Otis Redding, The Coasters og Percy Sledge, men på midten av 1950-tallet var Ray Charles plateselskapets sikreste kort.

Warner og Rhinos samling The Definitive Ray Charles kartlegger mannens karriere fra hans andre singel (den første floppet) for Atlantic; Mess Around (1953), via hans første nummer 1 på R&B-listene; I've Got A Woman, og Hallelujah I Love Her So som introduserte Charles til pop-publikummet i 1956. 1960-tallet dokumenteres gjennom flørten med country and western standardlåter og tolkninger av The Beatles, for så å ende opp med 70-tallets duetter med Chaka Khan og til sist innspillingen av John Lennons Imagine i 1997. Utvalget spenner over hele karrieren, hvor Atlantic-innspillingene skiller seg særlig ut som banebrytende. Utgivelsene på Atlantic kombinerte de etablerte sjangerne blues, gospel og pop i et helt nytt musikalsk uttrykk som fikk etiketten "soul" klistret på seg. Innspillingene fra denne perioden er allerede samlet av Atlantic i boksen The Birth Of Soul (1991), som er vel verdt å sjekke ut.

Påvirkningen Ray Charles har hatt for moderne pop og R&B er udiskutabel. I sin egen samtid var han en sterk påvirkning for yngre artister. Storheter som Elvis Presley og Aretha Franklin regnet Charles som en av deres største forbilder på 1950- og 60-tallet. Påvirkningen fortsatte på 1970- og 80-tallet hvor artister som Stevie Wonder og Jackson Five videreførte Charles' uttrykk og showmanship. Prince er en av superstjernene som tok opp arven fra Charles i sterkest grad. Dette er tydlig på låter som America (fra Around The World In A Day, 1985) og The Ballad Of Dorothy Parker (fra Sign O' The Times, 1987). Også i konsertsammenheng bruker Prince elementer fra Ray Charles' pianospill og samspill med publikum. Av dagens artister kan Alicia Keys, Wyclef Jean og Lauryn Hill takke Charles for å ha gjort mye av forarbeidet.

Ray Charles vokste opp med å høre country & westernlåter på radioprogrammet Grand Ole Opry og spilte til og med i et hillbilly-band tidlig i karrieren. Dermed var det kanskje ikke en så stor overraskelse at Charles hadde et forhold til C&W-klassikerne han tok for seg på albumet Modern Sounds In Country & Western fra 1962. Flere sjangeroverskridende artister hadde kombinert country & western med andre musikkstiler tidligere, men ingen hadde fusjonert stilene på en så sjelfull og respektfull måte som Charles gjorde. De fleste låtene fikk orkester-og-kor behandlingen som Charles gjorde viden kjent på Georgia On My Mind. Fra dette banebrytende albumet er Born To Lose, I Can't Stop Loving You og You Are My Sunshine inkludert på denne samleren. Hele albumet ble utgitt i oppusset tilstand av Rhino i 1990.

Det er selvsagt mange høydepunkter å trekke frem i dette utvalget. Blant mine favoritter er (Night Time Is) The Right Time og What'd I Say (Part 1 and 2) fra Atlantic-utgivelsene, og en fantastisk versjon av You Are My Sunshine og omarbeidelsen av The Beatles-klassikeren Eleanor Rigby. Brorparten av låtene er tolkninger av andres låter (og i mange tilfeller de definitive versjonene), men Charles bidrar også med egne komposisjoner. Blant høydepunktene her er de tidlige Hallelujah I Love Her So og This Little Girl Of Mine.

Samlet sett gir The Definitive Ray Charles en fin innføring i den 50 år lange karrieren til Ray Charles. Peter Doggett gir en grei innledning og gjennomgang av de ulike låtene på innercoveret. Man kan kanskje savne en mer personlig omtale av innspillingene og anekdoter som liver litt opp i "flinkis"-preget til Doggett (mannen som omtales er tross alt i live!), men utover det er dette en flott samling som oppsummerer en fabelaktig artist.