Ryan Adams

Introducing the Past - Christian Kjellvander (2003)
I Saw Her From Here/I Saw Here From Her - Christian Kjellvander (2007)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Allelujah!

En triumferende soloplate fra frontmannen i Loosegoats/Songs of Soil.

Alle som kjenner til Christian Kjellvander vet at det ikke er noen grunn til å bestride hans talent som låtsnekker. Som frontfigur i både Loosegoats og Songs of Soil (sammen med bror Gustaf) har svensken i stor grad bidratt til å sette grannelandet på kartet som Europas fremste bærere av rootsbasert countryrock (i spann med for eksempel Nikolai Dunger og Kristoffer Åstrøm). For de som er opptatt av det "autentiske" så vil det sikkert være betryggende å høre at Kjellvander faktisk er halvveis amerikaner, men flyttet på feil side av grensen tidlig på 90-tallet. Reiseveska må ha vært tung, for det var en solid arv han drasset med seg. Alt dette vet vi allerede fra de to nevnte band, men sannelig har ikke den fortsatt unge mannen spart noen av sine mest inspirerte øyeblikk til solodebuten.

Songs From a Two-Room Chapel er tittelen, og det har blitt en meget sterk plate. Homeward Rolling Soldier slår an tonen - i dobbel forstand. Kjellvander har nemlig på ingen måte endt opp i en mørk krok alene med kassegitaren under armen, her klemmes det umiddelbart til med potent og fengende gitarrock som er svært smittende. Melankolien er hele tiden nærliggende i Kjellvanders viser, dog ikke så fremtredende som hos Songs of Soil, og melodiene er uten unntak medrivende enten det går i dur eller moll. Svenskene har jo en visetradisjon som ligger langt foran vår egen, og på Songs From a Two-Room Chapel klarer Kjellvander på naturlig vis å overføre sin blandingsbakgrunn til musikken. Han presenterer akustiske singer/songwriter-perler som Allelujah, Log at 25 og Polish Daughter sammen med flisbelagt rootsrock (Broken Wheels, At the Rapids, Deliverance) uten at det en eneste gang går på bekostning av helheten. Blant de mange gjestemusikerne finner vi dessuten en rekke av medlemmene fra Songs of Soil/Loosegoats og deres innslag av pumpeorgel, sag, fele/strykere, trompet, pedal steel, trekkspill og piano bidrar ytterligere til å prege denne strøkne og velarrangerte produksjonen, anført selvsagt av Kjellvanders tunge og alvorlige Richard Buckner/Damien Jurado-lignende stemme solid plantet i sentrum.

Songs From a Two-Room Chapel fortsetter å behage etter lang tid, og den er ikke bare en triumf for Christian Kjellvander, men sammen med Dungers Tranquil Isolation er dette den beste platen i eller utenfor americana på en god stund. Våre egne Cinnamoon og Madrugada vil nok kjenne igjen noe av hans balansegang mellom hjemlengsel, reise og hjemkomst - melankoli, bevegelse og rotfasthet. Og i himmelen nikker Gram og Townes anerkjennede.