Placebo

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Shaking Their Bits to the Hits

28.10.89: young guitar player needed by london based band... influences smiths, bowie, psbs, commotions... no musos... call brett.

"Here they come with their make up on
as lovely as the clouds come and see them..."

Nok et band takker for seg, og feirer fortiden med en samleplate. For det er ingen tvil om at Suede har all mulig grunn til å se tilbake på det de har gjort - og være stolte av det. Jevnt og trutt gjennom de siste snart ti år har Brett Anderson og Suede servert oss det som jeg velger å kalle den mest sexy engelske rocken som kan lages. Den feminine og svært karakteristiske stemmen til vokalist Brett Anderson har for lengst blitt varemerket til Suede, og hans androgyne men særdeles karismatiske tilstedeværelse har evne til å smelte fjell.

Som avskjedsgave får vi altså denne skiva der alle singlene er samlet, sammen med to nye låter. Så mye nytt er det altså ikke her, men det gode gamle er på plass. Singlene er ikke nødvendigvis det beste de har prestert, men de gir et tydelig bilde av hvorfor Suede ble et av de overlevende bandene etter britpop-bølgen tok slutt. Med tre meget sterke album etter hverandre, fra Suede (1993) via Dog Man Star (1994) til Coming Up (1996) er det ikke rart. Head Music (1999) ble en liten nedtur, men de kom sterkt tilbake med A New Morning (2002). Fuglene kvitret og alt var bare fryd og gammen. Men den gang ei. Nå er Suede historie, litt vemodig er det jo, selv om medlemmene garantert kommer til å la høre fra seg også i framtiden.

På Singles er låtene tilsynelatende tilfeldig satt sammen, fra nytt til gammelt, fra gammelt til nytt. For å ta det første først, så må vi tilbake til 1994, da Suedes selvtitulerte debut ble sluppet. Fire singler, blant andre The Drowners og Metal Mickey, er hva vi finner her. Og det er jo ikke annet å si enn at det er sterke låter hentet fra en sterk debutplate. Dog Man Star er representert ved We Are the Pigs, The Wild Ones og New Generation, alle absolutt verdige å være med på å sette dette punktumet for Suede. Ballet åpnes av Beautiful Ones fra Coming Up, en av bandets største hits. Andre singler fra samme skive - Trash, Filmstar, Lazy og Saturday Night - viser hvorfor Coming Up er den kanonskiva den er. Head Music ble en skuffelse, men også den har skjulte godbiter. Dessverre er ikke de representert her, selv om både Electricity og She's In Fashion er knallåter. Men siden det er en singlesamling, er det vel ikke mye å si på låtvalget. Det var vel rett og slett en selvfølge. Heller ikke A New Morning hadde spesielt sterke singler, men var et desto sterkere album. Positivity er i overkant solskinn og lykke, mens på Obsessions har Suede funnet tilbake til storformen vi kjenner fra Coming Up.

De to nye låtene, Love the Way You Love og den nye singelen Attitude gjør ikke det faktum at det slutt noe bedre, akkurat. Attitude er noe av det mest friske og spenstige jeg har hørt fra Suede på lenge, og tenker det hadde vært fint om de hadde spart den til neste studioskive i stedet for å bruke den på en samling på denne måten. Attitude er lyden av Suede på jungelsafari, og det er så usannsynlig rått. Også Love the Way You Love er en ufattelig kul låt. Men mener bandet selv de ikke har noe mer å tilby for øyeblikket, er det vel det eneste rette å gå hver til sitt. Det er vel noe som heter at man skal gi seg når man er på topp, noe som sikkert er en fin ting. Men samtidig blir savnet enda større på den måten. Det begynner vel å bli noen år siden Suede var helt på toppen av formkurven sin, men bølgedalen var ikke stor. Den nådde aldri lavere enn Head Music, og det sier jo en del. Det at Sci-Fi Lullabies var en samling B-sider er ganske imponerende i seg selv, med tanke på den samling låter det var.

Å bedømme Singles blir jo nesten det samme som å sette karakter på en hel karriere. Og hadde det vært så enkelt, hadde Suede uten tvil kommet godt ut av det. For de som ikke kjenner til Suede fra før av, kan jo dette være en fin anledning til å høre nærmere på dem, uten at det nødvendigvis er det beste de har prestert. Men uansett så er jo dette også en sterk samling av gode gamle kjente, og mindre kjente låter som mange av oss har et forhold til. Når vi i tillegg får to så bra nye låter attåt, har vi ingen som helst grunn til å være bitre.

See you in your next life when we'll fly away for good.