cover

Funeral Car

Desert City Soundtrack

CD (2003) - Deep Elm / Tiger

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Alternativ / Slowcore / Post-hardcore

Spor:
My Hell
Drowning Horses
Drawn and Quartered
Dying Dawn
Take You Under
These Games We Play
Second Sickness
Fields Landing
Casket
Something About a Ghost
Traction and Temperature
Westpoint

Referanser:
The Black Heart Procession
90 Day Men
Modest Mouse
Edaline
A Minor Forest

Vis flere data

Se også:
(Contents of Distraction) - Desert City Soundtrack (2002)
Perfect Addiction - Desert City Soundtrack (2005)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


Symfoni i svart

Debutplaten til denne Portland-kvartetten vil gi prikkende gåsehud på den mest hardføre hudfold.

"For our loved ones who have passed" står det skrevet i det bleke omslaget av Funeral Car. Det er en nøkkelsetning som passer innholdet godt på en plate som høres ut til å være laget av alvorlige, sorgtunge menn kledd i sort. I begravelsesbilen på evig vei til en gravferd.

Portland-kvartetten Desert City Soundtrack har sin fortid i Santa Rosa og bandet Edaline. De debuterte i 2002 med den meget hørbare EPen Contents of Distraction (5/7, groove.no), og de som likte den bør ikke på noen måter bli skuffet over deres første helaftens plate. Med Funeral Car plasserer de seg for alvor i en dunkel genre, aner ikke hva man skal kalle den, men der er det i hvert fall mulig å finne ytterligere favoritter som Black Heart Procession og 90 Day Men. Det betyr rom for både sårt vemod og blind vold, gjerne i samme låt. Det betyr labilt humør og rullende, dramatiske melodier, et hvileløst sug i hvert grep og grøssende tekster - Funeral Car handler ikke uventet om død, tap og savn. I korttekst, det betyr en fantastisk debut.

Sammenlignet med EPen er dette en langt mer fullkommen og bearbeidet plate, både når det gjelder produksjon og fremførelse. Ferden åpner sobert nok, en pianodrevet ballade med myk fortellerstemme og en forsiktig trompet i bakgrunnen. Men det skal ikke vare lenge før sterkere krefter bryter løs. Vi får en forsmak på slutten av Drowning Horses, og på Drawn and Quartered følges angstkurven naturlig videre mot nye topper. Cory Gray og Matt Carillios splitvokal tydeliggjør noe av dualiteten som gjør Desert City Soundtrack. Melodiøs sang og skjærende skrik i møte med duvende melodier (Take You Under), akustiske partier (nesten som Wilco på Second Sickness) og brutal charivari (Dying Dawn, Modest Mouse-aktige Something About a Ghost). Ikke ulikt hvordan Andy Lansagan (90 Day Men) i det ene øyeblikket hamrer lød på tangentene, og det andre retter ryggen og lar noen klassiske akkorder trille ut, er Cory Grays pianospill det mest fremtredende trekket ved Desert City Soundrack.

Funeral Car bølger frem og tilbake mellom sinne og sorg, men er arrangert på en måte som fremhever alle nyanser. Det er noe plaget over denne musikken, DCS skaper en urolig stemning uansett om de lukker øynene og bare driver med, eller vrir kniven rundt i hverandres hjerter og hyler ut sin smerte samtidig.

Bandet bryter aldri kraftig ut av sitt mønster der balansen mellom det spartanske, såre og det desperate, voldsomme hele tiden skaper et vibrerende spenningsfelt. På den negative siden vil jeg kun trekke frem at ved å legge seg på såpass mange og relativt korte låter omgår de en mer komplisert oppbygging. Kanskje de kunne droppet et par spor til fordel for ytterligere å utforske sine mest majestetiske dødsmarsjer. Som for å gjøre bilturen til gravplassen enda litt lengre altså.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Svein Finnerud Trio - The Complete Released Works 1968-1999

(Plastic Strip)

Hvor fri kan man være? Svein Finnerud er evig bundet til Club 7-stadiet i norsk jazzhistorie.

Flere:

Helge Lien Trio - Live
Efrim Manuel Menuck - Plays "High Gospel"