Björk
Gus Gus
Sigur Rós

Summer Make Good - Múm (2004)

Leker med parenteser

Etter den dystre og hviskende Summer Make Good reiser islendingene seg igjen.

Múm behøver ingen presentasjon, du har antageligvis merket deg navnet. Du har kanskje til og med fått med deg at de plasserte Island ytterligere på det musikalske kartet for sju år tilbake. Yesterday Was Dramatic - Today Is OK; Den reneste elektronika-jukebox av en debut som har de fleste kvaliteter jeg setter pris på av en plate: Nydelige melodier, solide rytmer og ikke minst energien og viljen til å gjøre musikken til en storslått vidunderverden med et merkbart melankolsk snev.

Det finnes ingen band som har denne frenetiske skrangletematikken blandet med en så enkel naïvitet at den grenser til ren barnlighet. Når de i tillegg blir regnet som en smeltedigel av drømmepop og folktronika med hint av post-rock blir jo dette fort en temmelig tidstypisk sjangerblandende greie, men midt oppi all eksperimenteringen glemmer aldri Múm sin sentrale kjerne. De enkle, klare og solide melodiene.

Du skal grave temmelig dypt i dine fantasifulle assosiasjoner for å finne et konkret budskap over tittelen Go Go Smear the Poision Ivy. Jeg har forsøkt, men til ingen nytte. Om det finnes en mening ved den er det vel at det ikke finnes en mening. Det er jo greit nok, for dette henger temmelig problemfritt sammen med det musikalske landskapet du begir deg inn i når platespilleren snurrer løs med platas åpnende "Blessed Brambles". En helt kurant åpning som introduserer flere av Múms fem nye medlemmer. Etter at vokalist Kristín Anna Valtýsdóttir forlot bandet for å konsentrere seg om prosjektet med Avey Tare fra Animal Collective, har bandet blitt skrumpet inn til duoen Gunnar og Örvar. Det er derimot fem nye medvirkende for innspilling og turnering, nemlig Ólöf Arnalds, Eiríkur Orri Olafsson, Hildur Gudnadottir, mr.Silla og Samuli Kosminen.

At de har utvidet seg er ikke vanskelig å høre gjennom denne platen. Mangfoldet viser seg først og fremst igjen i den store detaljrikdommen. Det er sjelden et dødt øyeblikk her, lag på lag med lyder, slik vi kjenner dem fra tidligere. "They Made Frogs Smoke 'Til They Exploded" må sies å være platens mest skøyeraktige låt. Barnesanger spilt over radio, lekne melodier og rytmepartier som like greit kunne vært framført på et kjøkken (det er fare for en liten referanse til den franske tegnefilmen Trillingene fra Belleville her). Sangens kvalitet dabber derimot av i det den bygger seg videre opp mot slutten. Her trer det inn en overflødig disharmonisk vokalstil som dessverre blir altfor slitsom og ødelegger sangens lekne preg.

"These Eyes Are Berries" får oppgaven å rette opp skuffelsen, men den bærer uheldigvis den samme byrden som mange av de påfølgende sporene (tross det lystige humøret); skisseaktig rot som i beste fall fungerer som interludier til de mer helstøpte sangene "Dancing Behind My Eyelids" og "Winter (What We Never Were After All)". Hadde det ikke vært for sanger som disse kunne Go Go Smear the Poison Ivy føyd seg inn som en like stor parantes i diskografien som Summer Make Good gjorde. Múm er derimot altfor erfarne til å gå på nok en slik glipp og leverer oss dermed en plate som ikke står veldig mye tilbake for tidligere bragder. Den mangler bare det helstøpte uttrykket som gjorde de første platene så unike.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på hissig.no
!hissig logo