Mew

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Pop anno 2010

Eggs er en majestetisk og helt nydelig plate fra start til slutt.

Hva er det med danskene? Noen ganger kommer det artister derfra som henter fram noe som bare kan beskrives som perfekt popmusikk. Kashmir, Zitilites - og Oh No Ono.

Eggs er Ålborg-bandets andre langspiller, og den rett og slett bergtar deg fra første strofe med sin lekne blanding av elektronikk og nydelige harmonier - den og vokser for hver gjennomlytting.

Bandnavnet er kanskje hentet ut av tankene til John, Ringo og George hver gang Yoko skulle henge med på en innspilling. Dette er bare spekulasjoner fra min side, men flere Beatles-referanser, klarest representert ved det George Harrison stod for i tiden rundt Abbey Road, er i hvert fall klart tilstede. Men Eggs er også en plate for deg som satte pris på Animal Collectives Merriweather Post Pavillion, med noe av det samme lydbilde og vokalbruk, eller for deg som har Flaming Lips og Mercury Rev som essensielle elementer i platesamlingen din. Det var faktisk Snowflake Midnight fra sistnevnte band jeg først tenkte på da jeg hørte Eggs.

Danskene har virkelig forstått viktigheten med fengende åpningsspor, og Eleanor Speaks - et eksempel på hva The Beatles kanskje kunne vært i dag - forbereder lytteren på det som kommer utover på gripende vis. Helplessly Young er også en umiddelbar favoritt med sin miks av nydelige vokalharmonier og psykedeliske lydbilde. Drivet i The Wave Ballet gjør meg helt fengslet, og jeg skulle ønske den aldri tok slutt. Heldigvis er det The Tea Party som overtar og som bringer oss videre inn i denne nydelige platen. Kombiner dette med svevende Internet Warrior, den flotte vokalen på Icicles og dystre Eve - og du får nærmest fullkommenhet samlet på plate.

Eggs er en majestetisk og helt nydelig plate fra start til slutt. Med betimelige tempovekslinger, den fengslende, androgyne vokalen, sitarspilling og nydelige strykearrangementer forhekser Oh No Ono oss med det som er slik popmusikk skal høres ut i 2010. Det er ingen dødpunkter, ingen låter du vil hoppe over og det du blir sittende igjen med er en forståelse av at musikk kan være akkurat så fantastisk godt for øregangene at du kun vil være hjemme og lytte. Ikke høre på, men lytte, for Eggs fortjener din fulle og hele oppmerksomhet.