T-Bone Walker
Betty Lavette

Overnight Sensation - Jackie Payne/Steve Edmondson Band (2008)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Blues med sjel

Soul møter blues i dette hardtarbeidende bandet bestående av veteraner i California, og resultatet er langt bedre enn de fleste i denne sjangeren.

Jeg har vanligvis problemer med å få full tenning på moderne soulblues. Kanskje er det fordi jeg ikke har nok soul i meg, men siden jeg elsker vintage soul fra 60-tallet, mistenker jeg at årsaken ligger andre steder. Trolig er én årsak at mange av dagens artister som mikser blues og soul høres for glatte ut for mine ører. Sprettbass og Casio-trommer er ikke min tekopp, for å si den sånn. Heldigvis styrer denne utgivelsen langt unna den fallgruven, mye på grunn av skikkelig produksjon og låter som elegant balanserer mellom blues og soul, ofte i en og samme låt.

Med nytt tilholdssted på Delta Groove Productions og med hundrevis av spillejobber under beltet er duoen Edmonson-Payne og bandet blitt en kompakt kraftpakke. Edmondson er en meget anvendelig og nyansert gitarist som trives like bra med Cropper-aktige soulriff, minimalistisk T-Bone Walker solospill som med tyngre Chicago-inspirert øsing. Han binder denne plata sammen og sørger for at materialet, som hovedsakelig er selvskrevet, aldri blir platt og kjedelig. Edmondson er sånn sett både lim og krydder i bandet. Hovedingrediensen er på mange måter sangeren Jackie Payne. Payne har tonnevis av rutine, blant annet fra 15 år som vokalist for Johnny Otis, og er i besittelse av en naturlig soul-stemme som får deg til å tenke på de virkelig store mestrene fra svunne tider. Han fortjener i sannhet å bli hørt av flere.

Hvis Edmondson er krydderet, så er blåserrekka garnityret i dette bandet. Den er en tilsynelatende alltid feststemt og løfter låtmaterialet med kraftfullt og smart spill. Blåserne danner sammen med B3-orgelet en ramme som får dette til å høres svært så tidløst ut. Her finnes noe for enhver - spretten blues i låter som Woman In Kansas City og Cabrabito, Magic Sam-inspirert Chicagoblues i Mean Evil Woman og søt southern soul i låter Warm Rain Fallin', A Fool Named Me og klassikeren I'll Take Care of You, som Payne evner å gjøre til sin egen. Tekstmessig dreier det seg selvsagt om hjerte og smerte i forskjellige varianter, som seg hør og bør.

Dette er på alle måter en deilig utgivelse, i den forstand at den har gitt meg trua på at det er flere enn veteraner som Solomon Bruke og Betty LaVette kan lage vintage soul i dag. Sjekk i så måte Just the One - et lite mesteverk som kunne kommet fra Atlantic Records på 60-tallet. La oss håpe festivalarrangører i Norge kjenner sin besøkelsestid og får denne gjengen til Norge, for dette er garantert tøft live. Flotte dresser har de også!