Kim Ann Foxman
Light Asylum

Hercules and Love Affair - Hercules and Love Affair (2008)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Toot Toot - Beep Beep!

Grace Jones har spilt inn ny plate på Studio 54 i 1984! Neida, bare tulla. Men Hercules and Love Affair har sluppet sitt andre album, Blue Songs.

Blant annet beskrevet som en "Gay Ballet", er det ingen tvil om at andre albumet til New York-gruppen, Hercules and Love Affair, har en viss tilbøyning til det dramatiske. Vokalist, Kim Ann Foxman, gikk nettopp solo og tok et godt stup inn i discoen, men med tracket My House så viser gruppen i sin helhet hvor de egentlig drar inspirasjonen sin fra, nemlig tidlig 80-talls house. Her kan man påstå gruppen gjør en homage til låten som mange definerer som starten på housesjangeren, nemlig Chip E sin It's House. Allikevel er ikke dette et albumet monotont eller bastant i uttrykk, blant annet markerer discoen seg sterkt. Gitarer, tamburer og et sårt vokalspor på låten Boy Blue nikker til god gammeldags pop. Answers Come In Dreams gir oss et sleipt bassriff som kun kan være spilt inn iført mokasiner. Falling har en blåserekke som drar det hele til et enormt dansbart nivå. Flere hamskifter gjør platen til tider sprikende, men gir oss samtidig muligheten til å trekke pusten før man kastes inn i nok en energsik og up-pumpa house herlighet.

Til tider kjenner vi igjen den distinkte Hercules and Love Affair-beaten, bassen og blåserne akkompagnert av keyboard, som får den mest dypfryste nordmannen til å måtte rikke på foten. Dette er en gruppe som aldri er redd for å tippe over toppen, men som aldri gjør det. Som en dansegulvelskende ung dame ser jeg virkelig frem imot å høre introen til Falling, My House eller kanskje Painted Eyes strømme ut av en utelivshøytaler nær meg. Hercules and Love Affair er ikke noe for enhver smak, den mest selvhøytidelige har kanskje problemer med å svelge dansedosen som serveres på dette albumet. De strekker seg fra allegro-tempostrykere hoppende oppå synthganger, til deep house-beats nede i bunnen av ryggsøylen på låter som Step Up.

Det dramatiske står ikke alene om dagene. Grace Jones-esquen, glitzen og glamen har et comeback med grupper som Light Asylum og nettopp Hercules and Love Affair. New York-vibene fra det glade 80-tall, henvisninger til discogrupper som Crown Heights Affairs, platå og klappedansing, stikker sitt parykkleddehode frem oftere og oftere. Så får man synes hva man vil om det, men i dette tilfellet banker homseballetten til Hercules and Love Affair Billy Elliot tilbake til dølle industribyer, og i tro Rudolf Nureyev-stil seiler de inn på scenen og slår et slag for dramatikken, estetikken, men ikke minst den tidlige house ekstravagansaen.

Låten It's Alright, en Sterling Void-cover, popularisert av gruppen The Pet Shop Boys, avslutter platen med et gammelt budskap som nok en gang er aktuelt, og det er vel slik man oppsummerer Hercules and Love Affair - og alt de bringer til bordet i dette deilige sammensuriet av svunne musikkdager - "nok en gang aktuelt".