Fats Waller
Norah Jones

Quiet Nights - Diana Krall (2009)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Queen Smooth

Krall prøver egne låter skrevet med hjelp av ektemann Elvis Costello.

Kanadiske Diana Krall er til nå mest kjent for å tolke gamle jazzklassikere. Noe hun alltid har gjennomført med stor glans. Her gjør hun et forsøk på å entre scenen med eget materiale. Vel, bare eget materiale er det ikke, et nært samarbeid med ektemann Elvis Castello bidrar til å gjøre The Girl In The Other Room til en flytende fin smoothjazz-utgivelse. Hun har også fått med seg låter fra artister som Mose Allison, Tom Waits og Joni Mitchell. Hennes gamle jobb som jazzcoverdronning har kanskje gjort det vanskelig å ta det fulle steget inn i den selvstendige musikalske verden, men med fem egenkomponerte låter signert Krall/Costello tar hun et i hvert fall et forsiktig steg.

Siden debuten i 1993 har hun så å si gitt ut en plate i året. Hennes raspete og romantiske stemme falt tidlig i smak både hos jazz- og mainstreamentusiaster verden over. Lydbildet har egentlig ikke forandret seg mye, og hun fortsetter å konsentrere musikken sin rundt loungejazz og smoothjazz. Loungejazz-sjangeren har sitt utspring i 50-tallet, da store hoteller ville tilby lavtempo, snill og lidenskapelig jazz i åpne rom og resepsjoner. En sjanger som la grunnlaget for mange av de artistene hun har valgt å covre på denne platen.

Med sine solide pianokunnskaper starter Krall platen med Stop This World av Mose Allison. Låten begynner med en fet bluesgroove på pianoet, en gammel strofe jeg tipper de fleste vil kjenne igjen med en gang. Dette er faktisk en oppsiktsvekkende fin tolkning av nedslitt og glemt klassiker, og uten tvil høydepunktet på plata. Temptation av Tom Waits er også er et fint spor, og gjort med en storslagen stilfullhet og en fin flyt. Selv om whiskyen ikke akkurat flyter over kanten på glasset, er også denne låten en uttrykksfull og verdig tolkning av originalen.

Tittelsporet The Girl in the Other Room, er den første Elvis/Krall-komposisjonen på skiva. Låten er en fin, harmonisk og balansert låt, selv om låter som denne får meg til å ønske at hun turte litt mer. Gjerne hive seg ut i det med en mer fri sjel. Det føles ikke som det er gjort et ivrig forsøk på å frigi kreativitet, men heller som en satsning på det nære og trygge. Hun gjør et mer modig låtvalg med Joni Mitchells klassiker Black Crow. Låten har fått beholde det mystiske, stilfulle preget originalen har, tolket i klassisk Krall-stil.

Costello/Krall-samarbeidet er en harmonisk duo som har levert en solid pop/jazzplate. Deres egne komposisjoner er bra gjennomført, men gjennom store deler av platen mangler den store entusiasmen. Platen mangler på mange måter driv; den står stille samtidig som den går, uten å bidra med de store og engasjerende låtene. Det må sies at musikken mest sannsynlig ikke er ment å være nyskapende, men heller avslappende, filosofisk og flytende romantisk. Og denne platen har alt dette, den er sofistikert og tidvis vakker å høre på.

Et veldig godt første forsøk fra en talentfull og ambisiøs musiker vi kan vente mye fra i nærmeste fremtid. Antar og håper at hennes samarbeid med Costello også blir et langvarig musikalsk partnerskap. Når dette er sagt kunne jeg ønske hun gav seg mer rom for utfoldelse for å få frem det talentet hun har. At hun har musikalske visjoner er helt sikkert, men det kommer ikke så klart frem i platen. The Girl in the Other Room tilbyr imidlertid nok av emosjonelle og forsiktige låter til å bli et fint tilskudd til bakgrunnsmusikksamlingen. Platen passer perfekt til en altfor tidlig morgen, eller en romantisk middag for to, med litt vin og stemningsgivende jazz.