The Chair

Oval
Alog

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Følsom eksperimentering

Et album som har mange elementer uten å tilhøre en fiksert sjanger. Lyttervennlige og behagelige elektroniske eksperimenter.

Dette er et samarbeidsprosjekt mellom Alexander Rishaug og Lasse Marhaug, og inneholder materiale som kan dateres tilbake til 2000. Samarbeidet mellom disse to startet riktignok i Trondheim rundt 1997, og siden har de blant annet gjort live lyd til filmer som The Golden Age av Luis Bunuel og F.W. Murnaus Sunrise. Sistnevnte lydspor åpner Feel Free At Home. Et forsøk på å lage musikk på et slags underbevisst nivå i grenselandet mellom søvn og våken tilstand har vært en annen interessant del av samarbeidet mellom disse to, og er med på å danne et bakteppe for denne utgivelsen. Forøvrig en filosofi som dannet også grunnlaget for Selceted Ambient Works, vol 2 av Aphex Twin tidligere på 90-tallet.

Ambient er også et stikkord for Feel Free At Home. På denne platen utforsker delvis Rishaug Marhaug kontraster mellom stille lyder og mer strenge lyder som kan gi assosiasjoner til støymusikken Marhaug gir ut. Selv om Marhaug er kjent med et varmere og mer sedat uttrykk enn det som vanligvis kjennetegner den strenge og voldsomme støyen - da tenker jeg spesielt på Jazzkammers Pancakes - har samarbeidet med Rishaug åpenbart vært fruktbart i form av å ytterligere nedtone Marhaugs energiutladninger. Rishaug er mer en feinschmecker, som hans album Panorama bar bud om, og er nok mer konsentrert om en form for lyttervennlighet som ikke går på bekostning av det utfordrende.

Fokuset på Feel Free At Home ligger i skjæringspunktet her, og plata er full av tendenser mer enn det er et helstøpt sjangeralbum. Materialet klikker gjennom glitch-partier, svever gjennom luftige ambiente strekk, og svulmer av tilbakelent elektronisk eksperimentering med lyder som ikke er skapt av ordinære instrumenter. Lydbildet ligger ofte langt nede, og det spilles mye på dynamikken mellom det knapt hørbare og overflatelydene som er skarpere. Det finnes en slags harmoni i de ambiente strekkene. Ellers er strukturene bundet sammen av låtenes indre logikk mer enn av universell harmonilære, og noen ganger dukker det opp vendinger som er tilnærmet lik Oval (Power At Play, Little Becomes Big, Hide And Seek) og Alog (Season Motel, The Chair). Man kan kanskje si at litt av Feel Free At Home består av fellestrekkene til nettopp Oval og Alog, om man skal strekke en linje mellom disse artistene.

Det er nok Rishaug som har satt det sterkeste preget på dette albumet, men det dukker opp mange lyder og strekk underveis som bærer med seg Marhaugs signatur. Miop kan være lyden av støymaker Marhaug som holdes i tøylene av Rishaug. Samarbeidsprosjekter mellom artister som hver for seg er kompromissløse er en god ting. Et resultat av underbevisstheten eller ikke, dette er et interessant album med litt over en halv time behagelig eksperimentell elektronisk musikk.