Corado
Ai Phoenix
The Hillstone Halos

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Tynne, hvite rep

Trøndere med forkjærlighet for amerikansk 80-talls ørkenrock og moll-stemninger.

Trønderbandet Nagant har titulert sitt tredje album etter en låt fra et av mine absolutte favorittband; Thin White Rope. Tittelen Crawl Piss Freeze er hentet fra deres beste plate Moonhead fra 1986. Nagant legger dermed listen lovende høyt, og jeg håper kanskje på å møte et band som evner å hente ut det beste av 80-tallets undergrunnslyd. Jeg savner lyden av 1986.

Og det er ingen tvil om at Nagant har hørt en del på gamle helter. Crawl Piss Freeze - tittelen lover i meste laget skal det snart vise seg - dyrker noe av det samme uttrykk og myter som Thin White Rope, Green on Red og Dream Syndicate i sin tid holdt i hevd. Hensatt her i et noe mer melankolsk landskap av dunkel tristesse og mann/kvinne-vokal som også føyer seg videre inn i tradisjonen til for eksempel Nick Cave, Walkabouts og Tindersticks.

Crawl Piss Freeze viser altså et band med i for seg de rette referansene, men som mangler en del essensielle egenskaper for å virke overbevisende på egne ben:

Melodiene ligger på det jevnt forglemmelige, ingen av medlemmene virker å gå særlig langt ned i brønnen for å finne friske utveier, lydbildet er tamt og gis heller ikke særlig hjelp i produksjonen. Der de amerikanske bandene var desperate, angstfulle, rødglødende er Nagant ingen av delene. Bare det ordinære, trygge og trivelige er igjen. Småslapp engelskuttale og en altfor spak vokalist løfter ikke helhetsinntrykket, ei heller et noe amatørmessig platecover, for å ta hele runden.

Litt synd, for det ligger mye uutnyttet potensial her, og noen av sporene er heller ikke uefne. Det er mulig å trekke frem Alexico, der de tilsynelatende forsøker å gjenskape noe av drivet og den spinkle 80-tallslyden til Green on Red rundt Gravity Talks, og Carmenville (en slags hurtigversjon av Dream Syndicates Merrittville) hvor de faktisk klarer å kapsle inn sine mest positive trekk på under to minutter. Et klart singlevalg hvis det skulle bli aktuelt. De har også et visst grep om episk, strykerbasert tristesse av Walkabouts/Willard Grant Conspiracy-karakter, og sistesporet er, om ikke en uforglemmelig finale, både verdig og håpefull i all sin skjelvne prakt.

Crawl Piss Freeze er på ingen måte en håpløs skive, men den gir heller ikke det helt store kicket, for å si det pent. Når de synger noe om at "tequila floating round my minds..." tenker jeg at det ikke er spesielt mye av spriten som har funnet veien til denne innspillingen; verken i form av delirisk rus eller svart bakrus. Det bør de gjerne gjøre noe med til neste gang. Hvis de ønsker å lage noe mer dampende, virilt, søke mer mot det svarte og tunge eller kanskje rendyrke det episke og stilrene. Nå stamper de litt i det grå ødeland midt i mellom, og det trenger de ikke gjøre.

Platen kunne derfor med fordel vært halvert, og hvis jeg kunne bestemt utvalget ville vi stått igjen med en brukbart lovende EP. Nagant har ikke godt nok materiale til å holde fokus gående over en hel langspiller. Dessverre. Bandet har helt sikkert "noe på gang", men etter over 10 år og tre plater må det være lov å etterspørre noe mer progresjon. Jeg satser på at Nagant evner å overbevise mer fra scenen, og skal med glede bite i meg skepsisen etter en eventuell sviende konsert!