Kit Clayton
Felix da Housecat
Apparat

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Forførende pitch kontroll

Tysk technoprinsesse presenterer et knippe vellykkede melodiske remixer. Både synth, electro og techno fremstilles i hyggelige omgivelser.

Tyske Ellen Allien har drevet som techno-dj siden 1991, og begynte på kjente steder som Fischlabor, Tresor og E-Werk. Hun fikk sitt eget radioprogram, Braincandy, på Kiss FM Berlin i 1994, og startet senere opp en label ved samme navn. Bpitch control ble i 1997 navnet på Ellen Alliens klubbkonsept, og har siden 1999 også vært navnet på hennes plateselskap. De siste fire årene har hun produsert og gitt ut en rekke plater og remixer, hvorav mange har funnet veien til dj-mikser og samlealbum med techno som bærebjelke. På denne samleren presenterer Ellen Allien et stilrent knippe remixer fra 1994-2003, med hovedvekten godt plassert i fjoråret.

De fleste låtene på Remix Collection ligger nærmere melodisk electro enn dansbar techno. Rytmeprogrammeringen er ikke like sentral som vokalbruken eller de forskjellige synthmelodiene som elegant veves inn i hverandre. Det er melodisk elektronikk som står i høysetet i disse produksjonene, og i tillegg til å være solide håndtverk gjør Ellen Allien dem til magiske flytende synthlåter på en grunnmur av strenge takter. Til å være en samleplate med diverse remixer, låter albumet overraskende helhetlig, med relativt lite sprik i de forskjellige låtenes uttrykk. Med unntak av de dominerende vokale innslagene er samtlige spor støpt i massiv elektronikk, og gitt et tøft lydbilde med en rekke herlige electro-detaljer.

Mens åpningslåta Forms and Shapes er gitt et mykt og melodisk fokus, er Let's Get it On funket opp med røff syntetisk rytmikk og en heftig liten kvinneræpp. Svevende melodier i en kjølig dis av synthlyder dominerer Vicknoise-remixen og de enda mer smektende versjonene av Appatats Koax og B. Morgensterns Aus Heiterem Himmel. Ellen Alliens egen Alles Sehen er også en søtladen liten vokaldrevet elektro/ambient-sak som også deephousere høyst sannsynlig vil finne glede i. En mer oppsiktsvekkende remix er Alliens versjon av Covenants Bullet, som høres ut som en frekk blanding av Ladytron og Depeche Mode på EBM/synth-treff. En rolig og ganske så hyggelig remix av Miss Kittin og Goldenboy runder av det hele med en nynnbar og svært så koselig melodilinje i avbalansert og nedtonet synth.

Remix Collection er et helstøpt og velprodusert album, der den dominerende uttrykksformen lener seg mer mot melodiøs og hyggelig elektro og synth enn hardere techno og house. Ellen Allien bør med denne samlingen være en velkommen gjest når de vårlige festligheter nå står for døren.

The Fiery Furnaces - Gallowsbird's Bark

(Rough Trade)

Ein fanfare til upolert og hemningslaus rock'n'roll, frå debuterande New York-duo.