The Stix - Jaga Jazzist (2002)
In the Fishtank 10 - Motorpsycho & Jaga Jazzist (2003)
What We Must - Jaga Jazzist (2005)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Oppjaget og luftig

En litt ufokusert luftlomme. Best egnet for kjennere av Jagas musikk.

Jaga Jazzist følger opp den glitrende A Livingroom Hush med en EP som inkluderer to av de beste spora fra langspilleren, samt to nye spor. Bandet har ikke vært spesielt generøse med utgivelser tidligere, så dette er en hyggelig gest til fansen.

For dette er nok aller helst myntet på de som har tidligere kjennskap til Jaga Jazzist og deres konsekvente sjangerblanding. Verken Airborne eller Going Down er blant de mest tilgjengelige låtene på A Livingroom Hush, derimot er dette spor som viser bandets musikalske dybde og karakter. Airborne bygger seg rolig opp med ensom saksofon, over en rolig trommerytme. Blåserekken akkompagnerer i bakgrunnen, men det er saksofonen som er drivkraften. Denne forkortede versjonen har, sammenliknet med originalen, en strengere oppbygning og fungerer slik sett bedre på dette formatet.

Going Down (Tha Phoney Fred & Lov Remix) fremstår her i en mer rytmisk versjon enn på langspilleren, hvor enkelte elementer fra originalen fremheves og repeteres. Orgelet trekkes i større grad frem i miksen sammen med trommene, og låta får et mer groovy preg. En vokal-sampling brukes også på lik linje med instrumentene og de andre melodifragmentene. Jeg synes dette har blitt en bra versjon av det som i utgangspunktet er en sterk låt.

De to nye sporene på EPen er mindre interessante i mine ører. Clean Up - Go Home er i samme gate som Midget fra albumet, med et collageaktig lydbilde bestående av ulike samples og rytmer som utgjør en lite sammenhengende helhet. Tri Star er nærmere det øvrige materialet fra A Livingroom Hush, med en mer tradisjonell låtstruktur og instrumentbruk. Rytmen høres elektronisk ut og bidrar til å gi låta et røft preg, sammen med en tung basslinje og en overliggende trompet. Ikke av de sterkeste Jaga-sporene.

Utgivelsen avsluttes med Kim Hiortøys kvarterlange remiks av Going Down. Med Hiortøys karakteristiske, håndholdte stil innledes sporet av tapet dialog over et enkelt gitarparti. Låta gis et kuriosapreg gjennom den innledende fisketurdialogen, som er fascinerende og sjarmerende ved første gjennomhøring, men som fort taper interesseverdien. Etter seks minutter innledes en rytmisk del hvor lite er å spore av den opprinnelige versjonen, men som er gjenkjennelig fra deler av Hiorthøys egen langspiller Hei (2000). Avslutningsvis tones rytmene ned og gitarpartiet tas opp igjen sammen med dialogen.

Samlet sett er dette en utgivelse for de som følger Jaga Jazzist og miljøet rundt dem. For de som ennå ikke har oppdaget denne gruppen vil jeg absolutt anbefale å legge i noen tiere ekstra og kjøpe A Livingroom Hush og få full pakke fremfor de smakebitene som tilbys her.