Cat Power
Edith Frost
Islaja

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Signed DC

Brooklyn Campfire Tapes fra Cluck - en stemme å legge merke til.

Diane Cluck ble tidlig i karrieren knyttet opp til New Yorks antifolk-gjeng og kretsen rundt den samlende caféen Sidewalk. Dette begrepet, ja mye av hele denne "bevegelsen" har mistet noe kraft de siste årene. Hårete og lune kassegitarister har heller poppet opp bak hver en sten mens Devendra Banhart danser indianerdans i sentrum. Kryssende linjer avtegnes med myke grener, og Cluck er en av damene som også kan knyttes til den såkalte "frifolken". Hun holder nå hus hos selskapet Voodoo Eros, som binder bånd til artister som Banhart, Jana Hunter og CocoRosie, og det passer henne vel like bra - det vil si, hvem bryr seg nå egentlig om disse genre-navnene uansett. Cluck lager fortsatt sin musikk samme hva, og hun gjør det stadig på like elegant skeivt vis.

Tidligere plater presenterte oss særlig for den klassisk trente pianisten og hennes hang til Erik Saties minimalisme. Countless Times er i første rekke gitaristen Cluck, eller det vil si, sangeren og tekstforfatteren. Hun er vel ingen direkte stor gitarist, men det har ingen enorm betydning, så lenge de to andre momentene er så sterkt tilstede som her. For hun har en utvilsom stemmekapasitet, med kraften til både Joan Baez og Laura Nyro, samt det mer yndige uttrykket til f.eks Cat Power. Fraseringene er langstrakte, veksler mellom høyt og lavt, nært og distansert, som de lever sitt eget liv over de offbeat-melodiene. Det bør vel gi et godt grunnlag for å treffe enkeltes hjerterøtter.

Etter et par litt for anonyme låter innledningsvis kommer et knippe høydepunkt fra og med Sylvania, sangen om hennes hjemstat. En ganske nedpå vise om Pennsylvania (vel, "who gives a shit about William Penn anyway...") A Phoenix & Doves er rent ut vakker. Cluck viser her noe av sitt rike stemmeregister, med harmonier som nesten blir trollbindende. Vokalen er mikset dobbelt, noe som skaper rom for ytterligere klangbunner. Dette brukes særlig effektivt i Love Me If Ye Do, en av de nydeligste visene disse ørene har fanget opp på en god stund. Det samme går for United. The Way You Were. hvor det igjen høres ut som hun står under åpen himmel og synger, i nærheten av en park, der bilene suser forbi et stykke unna. Brooklyn Campfire Tapes, indeed. Sammen med Mystery Over Mind danner disse sporene en meget sterk bukett.

Hun kan utvilsomt tvinne oss rundt lillefingeren godeste Cluck, derfor er det litt synd at hun bruker såpass mye tid på My Teacher Died, som kommer i to versjoner, inkludert en a capella goes gospel og en litt knisende avslutter som ikke helt skaper det verdige farvel denne platen hadde fortjent. Countless Times viser like mye Diane Clucks mange sider som å være en enestående helhetlig plate.

Lybildet her er spartansk, men intimt og organisk der både rommets mange hule klanger og verden utenfor kommer oss meget nær. Det er en denne nærheten Diane Cluck deler med oss som gjør at Countless Times er en flertydig og fascinerende plate, bak sin tilsynelatende enkle fasade. Det blomstrer i denne bakhagen!