Gotta Find My Woman
All About You
Dreamin'

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

La det swinge, la det zydeco

Zydeco; et ord som gir løfter om varme netter, svette smil og soul food. Bli med på en reise til Louisianas danseglade folkemusikk.

Det er ikke sjelden man leser om konsertplatens mangler; dårlig lyd og liten overføring av scenemagi til stereoen er regelmessige anklager. Dette kan bestrides til snøen fra i fjor faller på ny, men undertegnede er i det minste helt klar på at konsertutgivelser står høyt hevet over dens fjerne slektning samleplaten. Stadig oftere blir ulike sommerhits, halvliterrock eller vorspielmusikk for jenter samlet sammen av profitører og ikke musikkelskere. Det ser ut til at det er stadig færre som setter disse samlingene sammen med lidenskap og glede.

I tillegg til denne uheldige trendens fremmarsj, holder det heller ikke kun å være musikkelsker for å sette sammen en god samleplate. Det finnes et utall eksempler på slike skiver som er satt sammen med de beste hensikter, men som likevel ikke fungerer. Selv synes denne anmelderen at skivene ofte mangler en helhet; en rød tråd. I stedet for å trykke på play og la spilleren rulle til slutten er nådd, må man ofte programmere om rekkefølgen eller fjerne en del materiale som rett og slett ikke passer. I verste fall kommer ikke samleplaten ut av hyllene etter at den har mistet sin nyhetsverdi.

Rough Guides har en rekke guidebøker i et utall felt og er blant annet tungt inne med både guidebøker og plateutgivelser til ulike sjangre; selv har undertegnede god erfaring med seriens guidebøker til country og rock. Dette er utgivelser som tar både bredde og dybde på alvor og som begrunner musikken med både historikk og analyser. Deres plater er mer ukjent territorium for undertegnede, men hvis de holder samme høye standard som denne presentasjonen av zydeco bør mang en musikkelsker ha en del å hente i deres utgivelseskatalog.

The Rough Guide to Zydeco er rett og slett et album preget av godt håndverk og forståelse for samleskivens oppbygning. På tross av at albumets låtliste inneholder over et dusin ulike band føler man en rød tråd trekkes gjennom hele plata. Selv har undertegnede en følelse av at dette skyldes den strenge tradisjonen innen zydeco; både trekkspill og frottoiret er obligatoriske instrumenter for enhver zydecomusiker. Dette låter kanskje noe innsnevrende, men hjelper til med å holde et lydbilde for sjangeren noenlunde intakt.

På tross av disse samlende trekkene er variasjonen på albumet overraskende stor. Det spenner fra bluesbasert pionérånd fra tredvetallet til moderne zydeco fremelsket av utøvere flasket opp på hiphop og rock. Lydkvaliteten spenner like vidt; fra knitrende kjærleik fra glemte riller til digital presisjon fra sjangerens ledestjerner i dag. Noen av låtene har nok de fleste hørt før; Beau Jocque tolker John Lee Hookers Boogie Chillun med brask og bram verdig blueskanonen, mens Rockin Sidneys slagerfavoritt My Toot Toot er blitt gjort av blant andre Fats Domino og James Last. Andre av sporene på platene har nok knapt blitt hørt utenfor det snevre zydecoterritoriet som spenner fra Louisianas småbyer i øst, til Houston, Texas i vest.

Zydeco er en musikkform som nok føles best på på lokalet i Opelousas, Louisiana en lørdag kveld. De fleste sporene farer av gårde i et dansende tempo og omhandler ofte kjærleiken man vil ha, har, eller har gått glipp av. John Delafose er misunnelig på Joe Pete i Joe Pete Got Two Women mens Legenden Clifton Chenier synger om sin Calinda. Sårest av alle er Rosie Ledet som synger sin ode om falmet fortid i Days Gone By; denne perlen kunne blitt en dvask hitsingel i åttitallets synthjag, men Rosie bytter ut synthens kjølige dress med trekkspillets varme drakt og øyeblikkelig er sporet det første på lenge som får denne anmelderen til å regelrett miste pusten.

Alt smaker ikke like godt; noen spor er rett og slett ikke sterke nok til å fange interessen. Det er kanskje ulempen med sjangerens puristiske lydbilde. Men det er kun småpirk på et flott album. The Rough Guide to Zydeco er blitt en strålende introduksjon til en dansevillig og livsterk musikkform som burde passe perfekt i platesamlinger allerede vant med den mangfoldige, amerikanske folkemusikken.