June of 44
Tomahawk
Big Black

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Ranheim Kraft!

Hemmelighetsfull powertrio fra trønderland leverer en av årets freskeste norske rockeskiver.

Det er ikke hverdagskost med raffe rockeband i Norge, slike som hverken tilhører den dominerende "breibeint"-stilen der Turboneger og Gluecifer har vært ledende eller den mer grimme svartmetallen som har så god grobunn her i landet. Merkelig nok har vi bemerkelsesverdig få band som kan sorteres i den retningsgivende skolen etter hedersnavn som Jesus Lizard/Shellac, Melvins, Steel Pole Bath Tub og Helmet.

Heldigvis har vi Ranheim, trioen som er oppvokst i skyggene av Ranheim Cellulose utenfor Trondheim, og som består av de tre herrer Admiral von, Don og Kaptein Ranheim. I omslaget kan man skjelne en person som minner litt om Per Gisle Galåen, men dette er noe ganske annet enn hans mer eksperimentvillige prosjekter (eksempelvis Del og The Birds). Han er uansett en meget habil gitarist, og tar lett med seg elementer fra sine mange andre avant-prosjekter over til Ranheims mer kontante og direkte utrykk.

Rock & Science lener seg nemlig mest mot første del av tittelen, og er 40 minutter av den ganske gromme typen. Raneims første langspiller er en aldri så liten oppvisning innen Steve Albinisk gitarslang, Helmets militante rytmikk, obskure hørespill-opptak, dissonant leven og medrivende bråkerock. På en skive som er jevnt solid kan nevnes truende og fengende Cucumber, blytunge Spider King, med et seigt groove som Melvins kunne danset til, spastiske Another What bygget opp rundt huggende gitarriff som knurrer godt fra seg, og morbide Tina (Give It to Me) som en småcreepy avslutter.

Ranheim har kledelig distanse til sine kilder og et befriende lite høytidelig image. Pluss også for absurde tekster (av typen: "I choke my pride and merge into pee..." og "I got parents, they got worms when they go for the birds..."), flott coverkonsept, fet lyd fra Tommy Hjelm, mikset sammen av John Fryer (Wire, Nine Inch Nails). Noe manglende pondus i vokalen, som med glede kunne vært enda barskere og låter som gjerne kunne vært litt mer tilgriset til tross, dette er en gledelig debut som fortjener oppmerksomhet!