Southern Culture On The Skids
Tom Waits

Believe - The Legendary Shack Shakers (2004)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Herlig!

Et stykke psykopatisk låvedans for den frenetiske jævel er herved servert!

Garage 2005. Jeg svetter som en foss. Spyttet fra en viss krakilsk hillbilly-gærning ved navn J.D Wilkes har festet seg på kinnet, størknet og dannet endestasjonen til et frådende glis. Jeg har påført meg selv kronisk øresus, føler meg lemlestet, overhøvlet og skambanket. Men jeg er likevel fylt av en evigvarende lykkerus. Jeg har vært på konsert med the Legendary Shack Shakers.

Jeg vet ikke om J.D Wilkes, frontfigur i The Legendary Shack Shakers, spiser speed til frokost, om han bruker whiskey som saus på t-bone steika eller om han jager postmannen med hagle bare for gøy. Uansett så har dette minnet om en radmager, altoverværende, skrå-spyttende og frenetisk hillbilly med bukseseler i spann med hans kompisgjeng fra Texas brent seg så intenst fast at det har så å si vært umulig å glemme de, både musikalsk og personlig.

Og la meg gjøre det klinkende klart; folk som sutter whiskey som om det skulle vært morsmelk, liker heller ikke å settes i musikalske båser. Dette ble det gjort prov på på debuten, hvor en frenetisk miks av psychobilly, country, blues kunne spille skjorte, underbukse og bukseseler av de fleste. På oppfølgeren Believe utvidet de repertoaret med smaker fra Øst-Europa. Det beste fra de to albumene har de nå tatt med seg og lagd et album som høres ut som et øst-europeisk hillbilly-sirkus på speed, med et russisk sjømannskor på slep og Tom Waits som sirkusdirektør.

Et tilgjort hestevrinsk fra J.D Wilkes og albumet sparkes i gang med sangen Ichabod, uten noen helst formening om hvordan man sparer på kruttet! Et metallisk bluesriff høvler over øst-europeiske sirkusrytmer i fullt trav, det drikkes whiskey med satan, et russisk sjømannskor runger i bakgrunnen. Denne sangen funger på sett og vis som en oppsummering på hva The Shack Shakers står for; den overbevisende evnen til å blande eksperimenterende galskap fra ulike verdener inn i sitt roots-baserte uttrykk, som på et originalt vis er såpass stødig at det gjerne inviterer til galemanns-gypsy, krakilsk klezmer og hjerteattack-polka uten å rystes.

Denne eklektiske galskapen er en følgesvenn gjennom resten av albumet, og gjør sitt til at dette albumet blir et musikalsk rodeo det er umulig å være likegyldig til. Sanger som Gipsy Valentine er ikke for brukere av pacemakere eller generelt skjøre folk: bestemor på låven får hjerte-attack, kyrne er på speed, det runger i trompet, det er slentrende countryrock som går over til rå dobbel basstomme-energigalskap av en annen verden. Med ett ord: Herlig! Det burde kanskje nevnes som et tillegg at the Shack Shakers har en latterlig høy gjennomtrekk av trommiser.

På slutten av albumet blir Tom Waits invitert som æresgjest på låveballet og sørger for at tempoet daler litt ned, trekkspillet plukkes fram og gjør sitt til at trommiser så vel som bestemødre kan få ned pulsen og ta seg noen velfortjente pust i bakken. I det en seige saksofontoner dras ut i natten, snorking høres fra høystaken, filleristede kyr ligger spredd i lokalet, låvedansen er punktum finale og den radmagre skikkelsen J.D Wilkes fornøyd går hjem suttende på whiskeyflaska er det bare å konstatere: Shack Shakers beste studioalbum er et faktum.