13th Floor Elevators
The Hellacopters
Alice Cooper

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Shake Me Roky

Rockepublikummet gis en ny mulighet til å gjøre seg kjent med ei knallskive. Måtte de gripe den med begge henda.

Det har gått noen år siden man fikk nytt eller uutgitt materiale fra Roky Erickson. Noe nytt får man heller ikke denne gangen. Derimot er det fantastiske albumet The Evil One utgitt på CD med bonusskive. Bak nyutgivelsen står amerikanske Sympathy For The Record Industry som tidligere har utgitt alt fra Turboneger til Hole til White Stripes. Mange av låtene på plata finnes også på andre skiver, i andre utgaver. Dette er neppe overraskende for de med kjennskap til Ericksons diskografi. Et utall skiver er utgitt med gamle låter om igjen.

For de som er ukjente med Roky Erickson kan jeg opplyse at han var hjernen bak psykedeliapionerene 13th Floor Elevators fra Texas. Fra 1975 har han opptrådt sporadisk som soloartist eller med backingband som The Aliens, The Explosives, Evilhook Wildlife eller The Neckbreakers. I dag er han noe redusert, blant annet på grunn av narkorelaterte problemer i fortiden. For enkelhets skyld kan man kalle ham USAs svar på Syd Barrett. Nå er riktignok Roky Ericksons solomateriale litt streitere i formen enn 13th Floor Elevators, eller Syd Barrett for den saks skyld.

The Evil One er opprinnelig fra 1980. Den ble utgitt på CBS, og ble Ericksons eneste plate på stort selskap. Noen av låtene hadde dukket opp på andre utgivelser i løpet av 70-tallet, men ble spilt inn på nytt for The Evil One. Ved spakene satt, svært overraskende, Stu Cook fra Creedence Clearwater Revival. Dette betyr ikke at vi befinner oss i John Fogerty-land.

Fra og med Two Headed Dog føler man en nerve i låtene som gir frysninger på ryggen og stor rockefot. Samtlige spor oser svovel, tåke og mørke. Tekstene kretser rundt noen få temaer som demoner, okkultisme og skrekk. Hans store fasinasjon for skrekkfilmer (særlig av eldre årgang) merkes allerede på låttittlene. Forholdet til mørkere krefter ligger både tjukt utenpå låtene og gjemt inni. Hør bare Night Of The Vampire. Før dette var det vel kun Alice Cooper og Black Sabbath som var like skumle.

Roky Erickson har noe helt særegent. I tillegg til et noe forstyrret hode, har han et udiskutabelt låtskrivertalent, en herlig stemme og nok mystikk rundt seg til å være en levende legende. Han lever nok i sin egen verden, men når man prøver å slippe så vidt innenfor blir man nærmest bergtatt. Selv en ganske ordinær rockelåt som Don't Shake Me Lucifer gjøres med så stor stil at man bare må la seg rive med. Ei låt som river meg ut av enhver virkelighet er Mine Mine Mind. Her er det bare å trampe takta og hyle med.

I låter som Bloody Hammer og Sputnik (også kjent som Alien I Creator) hører man at Erickson var forut for sin tid, samtidig som han ser bakover i rockehistorien. Dette er ikke langt unna det en del av dagens tøffere rockeband forsøker seg på. Noen låter har klare popelementer, uten at dette gjør dem noe mindre mørke. Dette gir bare plata en fin balanse. The Evil One er ingen leksjon i øs-pøs-rock, men en variert og god plate som både i tekster og musikk henger godt sammen.

Gitar er instrumentet det er fokus på hele veien. Fantastiske små solopartier og riff er med på å gjøre dette til en glemt klassiker. Plata løftes opp til å bli noe mer enn ei basic rock'n'rollskive. Et annet element som gjør The Evil One til noe spesielt er Roky Ericksons intense, desperate og gutteaktige vokal.

Bonusskiva inneholder ti av låtene som havna på skiva spilt inn for radioprogrammet The Modern Humans Show 20. august 1979. Programmet, slik jeg forstår det, er her med i sin helhet. Dermed får man også med små intervjubiter og lyttere som ringer inn for å stille spørsmål. Om ikke annet hjelper dette deg til å forstå noe av Ericksons sinn.

Radioutgavene av låtene er noe mer upolerte. Noen av låtene skiller seg litt fra de ordinære utgavene. Et par låter går i litt lavere og ustødigere tempo. Ellers er det stort sett små forskjeller. Det kan sees som unødvendig å legge ved ei bonusskive som ikke inneholder andre låter enn CD 1. Man kunne kanskje ønske seg andre låter i stedet. Likevel er det artig å høre CD 2, selv om man nok ikke spiller denne like ofte.

Jeg hadde et helt OK forhold til Ericksons musikk før jeg hørte denne skiva. Det var en sann glede å oppdage at The Evil One var så knakende god. Femten låter man ikke bli lei. Flere unge rockere burde anskaffe seg denne for å oppleve hvordan virkelig gode rockelåter høres ut. Denne klarer du antakelig ikke å legge fra deg på en stund. The Evil One er både jevn og sterk og holder seg godt 22 år etter utgivelsen.