Rae & Christian
Ella Fitzgerald

Dub Plates From The Elephant House, vol., 2 - The Groove Corporation (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Seigt, men godt.

Dub og elektronika i god miks blir The Groove Corporation. Nytes helst med kroppen i vater.

The Groove Corporation ser tilbake på sine år i dub'ens tjeneste, og leverer Remixes From The Elephant House. Herrene Stevens, Cimarosti og Nordhoff leflet tidligere mer med dance og annet mykere materiale sammen med Billie Ray (da som Electribe 101). Nå er det dub som gjelder, og på denne utgivelsen får man dub i "moderne" drakt, med elektronika og trip-hop mikser med et ambient skjær gjennom hele låtutvalget.

Kort innføring: Dub er veldig forenklet en en genremessig avart av reggae, der vokalen fjernes, bassfrekvensene mettes og intrumentalversjonen får en verdi i seg selv. Videreføringen av dette er å la en DJ eller vokalist "toaste" eller snakke/synge over melodien, eller kanskje la publikum på spillestedet få lov til å gjøre det selv (ser ikke dette helt for meg i Norge, men skitt au). Klassiske artister som gjerne nevnes i genren er Sly & Robbie, Burning Spear og ikke minst dub-pioneren Lee "Scratch" Perry. The Groove Corporation har her laget en moderne dub-skive, der samme prinsippet bak dub følges, men remiksene er - om ikke akkurat dansevennlige - dreid i en mørkere og seigere variant med et mørkt og dypt lydbilde.

Her finnes Bob Marley & The Wailers, UB40 og Dillinger, samt flere andre dub/reggae-artister i fleng, samt noen mer odde innslag. Sistnevnte må vel spaghettifilmlydskaper Ennio Morricone med sin Giocoso, Gioioso sies å være et eksempel på. Ellers er det mye Jamaica for pengene, samt mer moderne elektronikamenn som Rockers Hi-Fi og Rae & Christian. Resultatet blir veldig nærliggende trip-hop genren i stilen, men samtidig utvetydig en dubutgivelse.

Og verdien av dette? Svært høy! Jeg er ingen vandringsmann i verken god eller dårlig dub, men bruken av klassiske reggaelåter som for eksempel Cocaine In My Brain og Put It On (Again) opp mot en høyst moderne remiks gir spennende koplinger. Bob Marley høres egentlig ikke særlig remikset ut i det hele tatt, men ellers leveres det mange varianter av remiksing her. Groove Corporation bidrar selv med to egne låter, som klart skiller seg ut som de mer moderne ambiente innslagene, men igjen; veldig bra mekkings. Hele plata blir veldig seig og sløv å høre på, men er man en gang i den formen så er dette en god musikalsk følgesvenn. Et lite minus er å finne på Rockers Hi-Fi når de møter Ella Fitzgerald (interessant møte, uheldig resultat), men ellers holder dette jevnt høy kvalitet.