Beady Belle
Dadafon
Krøyt

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Knuste hjerter

Skjør musikk om sterke følelser fra Kristin Asbjørnsen.

For tre år siden gav Kristin Asbjørnsen ut sin solodebut Wayfaring Stranger som ble godt mottatt av både kritikere og publikum. Fra tidligere har hun med sin karakteristiske stemme markert seg som et betydningsfullt navn innen den norske jazzscenen, blant annet som vokalist i Krøyt og Dadafon. På andrealbumet The night shines like the day, leder hun med eleganse lytteren inn i et ettertenksomt og sårbart musikalsk terreng. Lengselen og savnet etter den tapte kjærligheten står sentralt, men gjemt i melankolien øyner man også håp og ny glede.

Til forskjell fra debutalbumet har Kristin Asbjørnsen denne gangen skrevet musikk og tekst til samtlige låter på albumet på egenhånd. Det gjør hun med stort hell, og viser seg frem som en svært habil låtkomponist som evner å skrive låter som er i ørefallende uten å virke forutsigbare. Med pianoet som sin faste komponistpartner overrasker hun ofte harmonisk, men fører alltid skuta trygt i havn.

Med seg på plata har Kristin Asbjørnsen fått med seg et solid lag av dyktige musikere som utvilsomt setter sitt preg på musikken. På låta Don't hide your face from me lar pianist Tord Gustavsen sin melodiske teft komme til syne uten å stjele oppmerksomheten fra vokalen. Nils Petter Molvær markerer kjent låta Moment med sitt varsomme og innadvente trompetspill. Han komplementerer på elegant vis Asbjørnsens stemme, og deres unisone melodilinje på denne stikker seg ut som et av de vakreste partiene på hele albumet.

Når det gjelder tekstene, kan man nesten føle artistens nærhet til ordene på huden. Tekstmaterialet fremstår som et personlig og utleverende vitnesbyrd fra en person som har blitt brent og som sitter igjen med nyervervet lærdom. På låta One day my heart will break forteller hun lytteren hvordan selv ikke fornuften kan seire over den umulige kjærligheten. Og intensiteten i spenningen mellom tekst og musikk utfyller hverandre svært godt. Det formidles mye smerte, men Asbjørnsen gjennomfører dette med en slags avbalansert distanse som gjør at lytteren unngår å drukne i påført intimitet.

Selv om den tekslige tematikken er tilbakevendene i så godt som alle låtene på albumet, varieres det musikalske uttrykket fra låt til låt. Som på debutalbumet har Kristin Asbjørnsen også denne gangen beina godt plantet i kryssningspunktet mellom jazz, gospel, spirituals og folkemusikk. Soundet til Kristin Asbjørnsen og hennes ensemble er i høyste grad orginalt. Tord Gustavsens lyriske pianostil mikses med vestafrikanske gitarrytmer, cello og intrikate vokalharmonier til et unikt musikalsk uttrykk.

Arrangementene på plata er skrevet av Asbjørnsen selv i tett samarbeid med resten av ensembelet. Samspillet dem i mellom bærer tydelig preg av at hun har samlet et ensemble som tar både musikken og hennes personlige budskap i tekstene på alvor. Detaljer i musikken vies mye oppmerksomhet, og veves inn i en varm og lun blanding med Asbjørnsens særpregede stemme som det selvfølgelige ankerpunkt.

Kristin Asbjørnsen beviser med sitt andre album at hun i aller høyeste grad har nok musikalsk kapital til å følge opp suksessen fra debutplata. The night shines like the day er intet mindre enn et prakteksempel på hvordan god musikk skal lages.