Xploding Plastix

Classics - Ratatat (2006)
LP4 - Ratatat (2010)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Urban second hand-instrumentalisme fra New York

Ratatat treffer spikeren på hodet med referansespekket, variert og herlig elektronika.

Første gang jeg hørte Ratatat var i en av Københavns mange übertrendy second-hand butikker. Mens jeg lette meg gjennom rad på rad av fortidens hippeste bekledning ble jeg sirlig akkompagnert av noe jeg på det tidspunktet slo fast som "the quintessential of urban cool", eller noe i den duren. Alt jeg prøvde på meg så perfekt ut med denne miks av beats, dobbel leadgitar og gamle samples i ryggen. Med denne musikken var jeg klodens kuleste, uten tvil. Før jeg visste ordet av det var jeg ute på gata med tom lommebok, en bærepose full av alskens ullgensere, blomsterskjorter, ullslips og gamle treningsjakker, men viktigst av alt, en post-it det stod "Ratatat" på.

LP3, den tredje langspilleren fra New York duoen Evan Moust og Mike Stoud ble til i løpet av et par raske uker i studio og markerer et lite skifte i bandets utrykk. Tonet ned er stadionrocka gitarhooksene til Stoud, og frem i lydbildet er diverse synther og særlig to gamle psykedelia-favoritter: barokk-tangentinstrumentet harpsikord og harpe. Samtidig er det elektroniske i perkusjonen tonet ned og frem treder et knippe melodisterke sanger som lyser eventyrlyst og lekenhet. Det er lett å trekke referanser til Beatles rundt Magical Mystery Tour-perioden, der de med et vell av gamle syntetisere backet av fantasifull perkusjon maler landskaper som stadig trekker lytteren til nye steder, drømmer og bilder.

Sangene står definitivt sammen som en helhet, og til tross for stor variasjon i både tempo og instrumentalbruk hører låtene på en måte sammen, støtter hverandre opp og lager en helhet. Dette gir LP3 en større dybde, der den med stor selvsikkerhet skifter mellom melankolske ballader, hard beatdreven elektronika og psykedelisk fløyte-ying yang. Her redder Ratatat seg fra den fella mange instrumentalister faller i, unngår å bli monotone, og holder det hele interessant gjennom en hel plate, uten å miste fokus på verken seg selv og lytteren.

Plata snublet jeg over i en vinylsjappe som nesten utelukkende satset på gammel garage, psykedelia og prog, et hangout for 50-årige ølvommer og fettete fingre på jakt etter skjulte skatter fra fortiden. Med dette i bakhodet får LP3 en ekstra bisarr tvist, der den står frem som et slags missing link i musikkhistorien. Den tar tak i de litt pussige instrumentalbidragene som ofte kommer med mange 60's plater, eller b-sidene (for eksempel b-siden til The Kingsmens Louie Louie; Haunted Castle) artistene sikkert bare har lekt seg frem til og ikke vet helt hva de skal gjøre med. Samtidig får sangene meg stadig til å tenke; "hvilken b-film ville denne låta gjort seg til". For Ratatat er lydsporet til noe ukjent, og musikken formelig søker etter noe å akkompagnere. Det er ikke bare når jeg handler klær jeg føler meg kul med denne musikken, jeg blir også relativt tøff når jeg vasker gulvet, lager mat eller pusser tennene. For en gullgruve for alle butikker og caféer! En plate som skriker etter lattéslurpende urbane hipstere, og lurer dem til å kjøpe den dyre muffinsen, bare fordi den er så jævla trendy.

Ratatat ringer julen inn 19. desember på Blå i Oslo.