Efterklang
Under Byen
Choir of Young Believers

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Danish dynamite

Slaraffenland varmer godt i det påtroppende høstmørket med sjarmerende melankoli og gjennomtenkte melodier.

Fra hovedbasen sin i København setter de eksperimentelle danskene i Slaraffenland nå kursen mot resten av Europa med albumet We're On Your Side. Det etter å ha tilbakelagt et suksessrikt samarbeid med Efterklang, med det klingende navnet Slaraffenklang. Gruppen på totalt tolv medlemmer gav ut en gratis live-EP, som vitnet om fri musikalsk utfoldelse og smittende spilleglede.

Det er noe av det som har vært med på å gi Slaraffenland et rykte på seg for å være "dynamitt" live, til tross for det harmoniske og til tider folkemusikk-inspirerte lydbildet. Noe We're On Your Side også viser, for dette er overhodet ingen standard folk-plate. Slaraffenland satser alt på å gi lytteren det lille ekstra, og byr også på eksperimentell frijazz med elegante blåsesekvenser og deilige trommeharmonier.

Godsporene er mange her. Det åpner nydelig med lekne Long Gone. En vakker sang pakket med instrumenter og vakre stemmer, som leder oss inn i platas eksepsjonelle og uttrykksfulle lydbilde. Herfra følger solide låter som The Right Place, singelen Meet and Greet, og det svært så jazzy innslaget Hunting. Låtene virker gjennomarbeidet, og skiva tåler gjentatte gjennomlyttinger uten å bli slitt siden hvert kutt er spennende og ikke minst innbydende å lytte til.

We're On Your Side er et slikt album som makter å trekke tankene vekk fra den kalde vinteren vi har i vente, og holde lytteren varm innvendig med sin harmoniske klang og muntre melodier. Dette er dessuten en plate som skapt for ettertenksomme øyeblikk, og med materiale som virkelig går inn for å varme mange hjerter, klarer Slaraffenland å overbevise meg om at de era som skapt for å være på min side.

Merittlisten til Slaraffenland har etter hvert blitt ganske lang, og den siste kronen på verket er at den kritikerroste filmkunstneren Vincent Moon har laget en kunstfilm om bandet. Moon som også har laget dokumentarfilmer om band som Arcade Fire og The National, har over en lengre periode gått i dybden på Slaraffenland også, og resultatet kan du se på bandets hjemmeside kort tid.