cover

Dangerous and Moving

t.A.T.u.

CD (2005) - Interscope / Universal

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

[capsule review in English available]

Genre:
Pop

Stiler:
Synth

Spor:
Dangerous And Moving (intro)
All About Us
Cosmos (Outer Space)
Loves Me Not
Friend Or Foe
Gomenasai
Craving (I Only Want What I Can't Have)
Sacrifice
We Shout
Perfect Enemy
Obezyanka Noi
Dangerous And Moving
Vsya Moya Lubov (skjult bonusspor)

Vis flere data

Se også:
200 KM/H In The Wrong Lane - t.A.T.u. (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Never mind the bollocks

Glem image og tabloidstyr noen sekunder, og lytt til et bra synthalbum.

t.A.T.u. er tabloidfavoritter med sin påståtte lesbiske legning (eller ikke), og mange trodde faktisk duoen var oppløst. Men tre år etter debutalbumet er de to russiske jentene tilbake, med de samme tabloid-rapportene i reprise, blandet med ny utvikling som at den ene har fått barn og så videre...

Gi litt blaffen i dette, og gi musikken deres en sjanse. Liker du, som meg, synthmusikk, er det mye å glede seg over.

La gå at førstesingelen All About Us er en blåkopi av en gammel hit som Not Gonna Get Us (selv navnelikheten er der), men denne nye sangen vokser faktisk - om noe sånt er mulig for tre minutter med "tankeløs" pop. Det er i alle fall - som resten av albumet - til de grader velprodusert og spekket med fiffige synth- og gitardetaljer at i alle fall jeg koser meg med dette som lett underholdning. Ypperlig bilmusikk, det skal være sikkert, etter at jeg fikk testet ut CDen noen ganger på en biltur tur/retur Oslo-Bergen forleden.

Supermaestro-produsent Trevor Horn er ikke like involvert i lydbildet denne gang, og har kun produsert en sang, Craving (I Only Want What I Can't Have) - men teamet på i alt seks andre produsenter har virkelig sydd sammen et helhetlig lydbilde. At storheter som Sting, Richard Carpenter og David Stewart er assosiert med albumet er blitt gjenstand for mye humor blant "seriøse" rock-anmeldere, men stopp litt opp og tenk: De gidder selvsagt ikke å være med på noe møl. Sting spiller bass på den meget catchy Friend or Foe som David Stewart har co-skrevet sammen med T.A.T.U-produsent Martin Kierszenbaum, mens Richard Carpenter har arrangert og dirigert strykerne på den såre balladen Gomensai.

Noe av det man enten elsker eller hater med gruppens sound er den til tider noe skrikete uttalen i sangene, og den dertilhørende russisk-engelske aksenten. På en sang som Loves Me Not blir det altfor slitsomt, men stort sett er det bare sjarmerende. (Litt slik som da Abba ikke sang helt perfekt engelsk, uten sammenligning for øvrig.)

Et annet eksempel på en bedre miks er Sacrifice, hvor verset er mer moderat mens refrenget pøser avgårde med noe "skrik og skrål".

Foruten allerede nevnte Gomensai, som jeg antar betyr "unnskyld", da resten av teksten er engelsk, er det også et par rene russiskspråklige sanger på albumet, som funker som bare det.

Duoen Lena Katina (den rødhårede) og Julia Volkova (sort hår) er henholdvis 21 og 20 år og barndomsvenner. De debuterte som artister for fem år siden i Russland, under ledelse av produsent Ivan Shapovalov som ønsket å skape en gruppe. Mange unge russiske jenter var på audition. Selv om det i dag er andre bakmenn (stort sett) som står bak t.A.T.u. så er det ingen tvil om at jentene selv også har et stort musikalsk talent, selv om dette så langt ikke er kommet så tydelig frem i låtskrivingen.

Musikalsk sett er dette en hybrid mellom sound fra 80- og 90-tallet koblet med mer moderne loops og produksjonsverdier, en miks som for det meste faller i smak hos undertegnede, og bør kunne appellere til de som liker denne slags lydbilder.

På albumet er det en lang, lang rekke av potensielle singler i alle fall, ikke minst tittelmelodien, som faktisk er en av de aller beste på albumet.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Archie Bronson Outfit - Coconut

(Domino)

Ørene dine kommer til å blø fuzz etter å ha hørt Coconut, og danser du plutselig ut av det blå så skyldes det bare voodoo.

Flere:

Ben Weaver - Hollerin' At a Woodpecker
Magnet - On Your Side