HGH
Venom
Motörhead

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Trashgrass!

Blod, zombies og bluegrass

Det handler ikke om finanser når Tromsøværingene i Defender gjenforenes etter 22 år med andre prosjekter. Bandet, som i sin tid sjokkerte med hylende Trash-metal på Tromsøfestivalen i 1988, har tatt utgangspunktet i gamle låter når de nå gjenoppstår i ny drakt.

Og hvilken drakt! I løpet av knappe 17 minutter serverer trioen en heseblesende fusjon av bluegrass, trommesoloer, vekselbass, growl-vokal og metallriffing. Ikke mindre banalt blir det når det dukker opp gamle lo-fi opptak av konserter og intervjuer midtveis ut i låtene. Her er stikkordene ekstatisk spilleglede, smittende impulsivitet og ikke minst ren og skjær dyktighet.

Det er allikevel ikke til å stikke under en stol at Avalanche pour l`amour er et album for spesielt interesserte. Ex Motorpsycho, Håkon Gebhardt, som den gangen fyrte løs på trommesettet, bidrar nå med banjo, og åpner også plata i duett med Mika Martinussens klokkespill og Bachs Bourrèe. Dette, og den påfølgende kombinasjonen av bluegrass og metalvokal, setter standarden. Trashgrass! Hadde det ikke vært for guttas påfallende gode instrumentbeherskelse kunne albumet allikevel blitt noe grøtete. Vokalen blir fort bare et støyelement og ideene kommer til tider nesten litt for tett. Allikevel er det nettopp disse spontane bruddene på en vanlig låtoppbygging som gjør albumet så uforutsigbart og ellevilt. Til tider minner Tor Morten Andreassens synkoperte riffing nesten om Shining, men fullt så ekstreme blir Defender aldri.

Albumet har nok ingen kommersiell verdi, men spillegleden og humoren som ligger i bunn burde allikevel kunne appellere til alle med sans for litt utemmet galskap. Bandet sier det kanskje best selv i tittelen på tredjesporet; Revenge of the nerds. Plata fremstår nemlig mest av alt som en lekestue for tre voksne menn med et nerdete kjærlighetsforhold til musikken. Albumet, som for øvrig består av skarve 4 spor, selges kun på vinyl og nedlastning. Selvfølgelig.

My Dying Bride - Songs of Darkness, Words of Light

(Peaceville)

Et album som er som et stort, deilig, blødende, åpent sår, en kjempediger, blank ny Mercedes og kjøttkakene til mor og mormor på en gang.