Crucified Barbara
Exilia

Five Inches Of A Car Accident - Blood Command (2009)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Sklir helt ut, heldigvis

Med landets tøffeste kvinnelige vokalist i spissen har Blood Command laget et album som gjør at ørene kommer til å flagre.

Blood Command skyter i gang Ghostclocks med låten Art For The Sake Of Art, og her får du så øra flagrer med én gang – rett og slett! Vokalist Silje Tombre prøver å holde seg selv i sjakk, men klarer det heldigvis ikke. Det sklir helt ut, og er så tøft at det nesten er utrolig at det er norsk. For så tøffe, norske kvinnelige vokalister har vi sett lite til siden Gry Jannicke Jarlum og hennes Svake Mennesker på tidlig 1980-tall.

Bergensbandet Blood Command er utypiske, helt enkelt. For det første så har de valgt et bandnavn som høres ut som en gjeng med hardbarkede bolere - selv om de ser de mer ut som streite studenter enn tøffe rockere. For det andre så har låtene de rareste navn som Double T N' Tokyo, noe som kanskje høres ut som en rap-låt ut fra tittelen, men som er en god blanding av rock og hardcore med enda mer utypiske 80-talls synthlyder. Og hva i alle dager er Ghostclocks for et albumnavn?

Det er ingenting ved Blood Command som skulle tilsi at de er verken fra Bergen eller fra Norge for den del. Dette er mye lengre ut på havet enn den nye bergensbølgen med Lars Vaular og John Olav Nilsen i spissen, og ikke minst, den gamle bergensbølgen frontet av verdens kjedeligste popartister Sondre Lerche og Natalie Nordnes. Endelig har vi ett band som til og med svenskene kan misunne oss, og Tombre har en stemme og en punkattitude som de fleste andre rockchicks bare kan drømme om.

Selv om Blood Command vaier punkflagget høyt, så er det tilsynelatende lite som kan sammenligne de med andre norske punkband. De ser for clean-cut ut, de har ingen politiske tekster, og med så fremtredende bruk av synth så er det rett og slett hardt å se de for seg på scener som for eksempel Blitz eller Uffa.

Til tross den ukommersielle punktilnærmingen, så er det noe kommersielt og svært så salgbart over flere av låtene på dette albumet. Både Incorporate Use Of Cloak And Dagger, On And On Chameleon og Five Inches Of A Car Accident har alle ett så stort hitpotensiale at de rett og slett burde kunne skvise ut Donkeyboy og Bjørn Johan Muri fra radiolistene - i en perfekt verden. Det kan danses til, det kan synges til, det kan banges til, og låtene fortjener radiotid i inn og utland.

Trekløveret bak Blood Command består av trommeslager Sigurd Haakaas, gitarist og låtskriver Yngve Andersen, i tillegg til Silje Tombre. Med på Ghostclocks er også tidligere nevnte John Olav Nilsen (& Gjengen) og Remi Arefjord fra Social Suicide på kor. I neste omgang så kunne de kanskje fått med seg Torgny Amdam som korgutt. Dette, i tillegg til hans tidligere bragder i Amulet, kler hans stemme så inderlig mye bedre enn det han driver med nå om dagen. Det må også nevnes at Amulet er en stor inspirasjonskilde for bandet, og det kan man lett høre.

De har kun eksistert i drøyt ett år, og når dette er det de presterer på så kort tid, så er det tydelig at framtiden er lys for Blood Command.

The Shins - Wincing The Night Away

(Sub Pop)