The O-Jays
Otis Redding
Ben E. King

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Funky Sexy Cool

Lei av Motown-samlingene dine? Lysten på fet funk og soul? Dra til Miami!

Rett etter at jeg hadde storkost meg sammen med The Funk Brothers og filmen Standing In The Shadows Of Motown på kino, ramlet Miami Sound Rare Funk & Soul From Miami, Florida 1967-1974 ned i fanget mitt. Høy på Detroit-soul, men litt smålei av kun å finne Motown-samlere med de samme låtene om og om igjen i platebutikken, var det med største mulige forventning anlegget mitt fikk grillet seg den kvelden. Miami? Miami-basert soul og funk med 35 års elde? Helt klart et spennende forsøk.

La det raskt være sagt; Miami er så vidt jeg vet ikke kjent for å være verken soulmusikkens vugge eller basen for de største soulartister på seksti- og syttitallet. Detroit og Tamla Motown vinner nok den konkurransen på glatt walkover overfor de fleste andre amerikanske byer, med Philadelphia og Memphis rett under seg på pallen. Med tanke på de absurd mange artistene, hitene og platene som ble spydd ut av studioet Hitsville i en lengre periode, er Detroit nok den klare ener. Philly Soul, med en litt for masete oppjaget stil, har på sin side aldri smakt helt bra på min tunge, selv om Archie Bell & The Drells og The O'Jays har levert ganske så fengende hiter. Memphis med Stax har båret fram både Otis Redding, Isaac Hayes og evigvarende Booker T & The MGs, men igjen - ingen over og ingen ved siden av Motownmusikken. Miami som leverandør av klassisk soul og funk er nytt for meg, men tanken er ny og forfriskende.

Og friskt ble det! Sytten knallsterke, laidbacke og sexy soul/funk-låter traff meg midt i hjertet, og leverte varene nådeløst uten en eneste pustepause. Uansett om denne samleren representerer kremen av soul og funk fra Miami i denne tidsperioden (noe som er vanskelig å vurdere for undertegnede) eller ei, så er det en perle av en samler. 35 år gammelt materiale, og det blåser fremdeles fletta av deg. Av kjent stoff får vi et gjenhør med Gwen McCrae og hiten 90% Of Me Is You, og her dukker jaggu meg Harry Wayne Casey (som senere dannet KC And The Sunshine Band) og Clarence Reid (AKA Blowfly) opp. Tonen, uansett om vi snakker mer standard dunk-a-dunk-blås-blås soul eller om det bys opp til svett funk, er svært så dampende og sensuell over de aller fleste av låtene. Aller først falt jeg likevel for Little Beaver med I Love The Way You Love er en naiv kjærlighetserklæring med en funky beat som bakteppe(!). Ellers er det jevnt med høydepunkter, uten at jeg klarer å sette fingeren helt på hva som er toppene på denne utgivelsen. Og det er heldigvis fordi det er så mange av de, heller enn noe annet.

Alle låtene har vært utgitt under paraplyen TK Records and Tone Distribution, som nok var en ganske solid hitleverandør i datidens Miami. Bak TK Records fantes Henry Stone (sjefen) og Clarende Reid, Willie Hale, Robert Moore, Willie Clarke, Richard Finch, Harry Wayne Casey og Steve Alaimo. Clarence Reid sine utskeielser som den svært så vulgære Blowfly, kom nok noe senere enn hans låtskriververker for TK Records, og bra er det. Jeg minnes svakt å være innehaver av et Blowfly medlemskort med nr. 69 (!), som visstnok skulle gi inngang til "orgies and freak parties" verden over. Dette medlemskortet ramlet ut av en Blowfly-vinyl jeg engang kjøpte og sier noe om akkurat hvor umodent akkurat dette prosjektet til Reid var. En vanlig Blowfly-plate var ofte bestående av coverversjoner av andre artister, der Reid bakte inn pule-ord i teksten, og hvor totalen skulle være "voksen-humor" som i alt det du kan assosiere av "adult"-ordet i verste forstand. Tror den plata forsvant i et flyttelass en gang, gitt. Savnes ikke.

Men nok om denne digresjonen, og tilbake til Miami Sound: En lekker og gjennomført del av utgivelsen er en relativt grundig historikkgjennomgang med tekst og bilder som du får med plata, både litt om plateselskapet og de enkelte artistene. Det er aldri lett å holde koll på soulartister, særlig hvis man snakker om Motown-soul, og da hjelper det med litt historietime når man først kjøper plate. At The Funk Brothers mekka det meste av musikken til Detroit-soulen hjelper lite når vokalistene og bandene havner i et eneste stort surr av The Supremes, Marvelettes, Four Tops, Temptations og så videre. Så her får vi litt "beginners guide til Miami Soul" i samme slengen. Sympatisk gjort.

Akkurat som frågan i Ben E. King sin hitlåt What Is Soul?, kan man lure på hva som er Miami Soul (og funk). Og noen stor konklusjon prøver jeg meg ikke på, annet enn at stemningen, særlig det åpenbart avslappede og sexy ved musikken, virker bindende mellom låtene. Det er langt unna maset og rælet til Philly Soul, og også noe vekk fra det mer velsmurte Motown-maskineriet. Men har du som meg problemer med å spore opp kvalitetssoul som du ikke allerede har fra før, er denne lille porten inn til Miami en god vei å prøve.