Jens Lekman
Jenny Wilson
Kate Bush

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Den paradoksale kjærligheten

El Perro Del Mar har levert et bittersøtt minialbum du rett og slett ikke helt vet hvor du har.

Under alter egoet El Perro Del Mar har svenske Sarah Assbring nok en gang steget opp av havet og gitt ut en samling låter servert i en laidback og melankolsk pop-innpakning. Hun har litt å leve opp til ettersom From the Valley to the Stars (2008) blant annet ble kåret til årets beste popplate av svensk radio.

Med Love Is Not Pop har Assbring fortsatt å spinne videre på den røde tråden fra forrige album, og denne gangen leder hun deg enda lenger inn i hennes egen tenkende, svevende og innfløkte verden. Som From the Valley to the Stars – en plate hun selv har nevnt handler om hennes tanker om himmelen og dens kompleksitet, har også Love Is Not Pop et enkelt, men dog intrikat budskap.

I motsetning til fjorårets velfylte langspiller med hele 16 låter, har El Perro Del Mar denne gang konsentrert seg ned til et minialbum med sju spor. Også nå har hun klart å skape en motsetning i albumtittelen. Love Is Not Pop refererer direkte til platens lyriske innhold, og det levnes liten tvil om at dette er en temaplate. Albumet handler for det meste om kjærligheten som ikke helt vil seg, og i den anledningen har El Perro Del Mar vandret rundt i poesiens verden og satt musikk til diktet It Is Something (to Have Wept) av G.K. Chesterton. Chesterton blir ofte omtalt som prinsen av paradoks, og akkurat kjærlighetens paradoks er det som El Perro Del Mar virker å ville formidle med dette albumet.

Denne tvetydigheten underbygges i coverversjonen hun gjør av Lou Reeds Heavenly Arms. En låt som omhandler hans daværende kone Sylvia Morales – en dame som sies å ha påvirket Reed til å skrive noen av hans sterkeste kjærlighetssanger. Heavenly Arms viser avhengigheten og lengselen, mens It Is Something (to Have Wept) er den som vil formidle at det var noe godt i alt. Disse to låtene ender som den håpefulle motsetningen til platens andre spor som ikke akkurat rosemaler kjærligheten.

El Perro Del Mar har fått med seg Rasmus Hägg fra den Gøteborg-baserte elektronica-duoen Studio. Et samarbeid som har resultert i et mindre organisk og mer elektropopete uttrykk i forhold til forgjengeren. Hun er likevel tro mot den melankolske lofi-popen hun er kjent for å levere, og har absolutt tatt vare på det umiskjennelige lydbildet hun har bygget opp i løpet av disse årene. Det er som tidligere både vidstrakt og krydret, og denne gangen er det også gjort rom for tidvis suggerende rytmeseksjoner. Dette toppes med Assbrings tilbakelente, lett hviskende og nesten litt distanserte vokal som den lille finishen.

Det soleklare høydepunktet i samarbeidet oppnår Hägg og Assbring med Change of Heart, et spor som står frem som en utmerket pop-hit. Med den har hun klart å skrive en låt som rett og slett er fengende. Noe av det første jeg bet meg merke i var hvor langt foran, og hvor klart i lydbildet bassen ligger. Den bærer nesten melodien alene, og disse to faktorene gir låten et ekstra driv som gjør at den skiller seg ut fra resten av platen.

Etter denne tematiske minikompilasjonen til El Perro Del Mar og hennes medhjelper Rasmus Hägg sitter jeg igjen med en bittersøt følelse. Tekstene er i hovedsak ikke så veldig oppmuntrende, men musikken får meg tidvis til å smile.

Paradokset virker fullbyrdet og så til de grader gjennomført.