cover

Hello Everything

Squarepusher

CD (2006) - Warp / Voices Music & Entertainment (VME)

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Elektronisk

Stiler:
Acid Jazz / Drum'n'bass / Elektronika / IDM / Eksperimentell elektronika

Spor:
Hello Meow
Theme from Sprite
Bubble Life
Planetarium
Vacuum Garden
Circlewave 2
Cronecker King
Rotate Electrolyte
Welcome to Europe
Plotinus
The Modern Bass Guitar
Orient Orange

Referanser:
Plaid
Aphex Twin
Boards of Canada
Autechre

Vis flere data

Se også:
Go Plastic - Squarepusher (2001)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)


Squarepusher konsoliderer

En fusjon mellom Herbie Hancocks fusion-jazz og kjappe drum'n'bass programmeringer.

Det er Tom Jenkinson på sitt mest imøtekommende, organiske og jazza som møter oss på hans tiende utgivelse Hello Everything.

Platen er både frisk og fin, men kanskje ikke det mest nyskapende eller trendsettende vi har hørt fra denne pilaren innenfor moderne elektronisk musikk. Men gjør det egentlig så veldig mye når han byr opp med forstemmende behagelig, ertende finstemt, men likevel distinkt musikk?

Det er en fornøyelse å høre Squarepusher såpass melodisk og harmonisk musikalsk. Musikeren Jenkinson trakterer xylofon, piano, synther og bass på virtuost vis. Her er oppsiktsvekkende akkordrekker og intrikate beats. Han lar ikke instrumentene begrense uttrykksmulighetene og benytter sequencers der det er nødvendig, men lar det organiske og melodiøse tre i forgrunnen.

Hello Everything har på mange måter mest til felles med Selection Sixteen fra 1999 av hans tidligere utgivelser. Det handler om en fusjon mellom Herbie Hancocks fusion-jazz og kjappe drum'n'bass programmeringer. Så å si utelukkende knatrende, presise øvelser utført med stor presisjon og beherskelse. Borte er det forstyrrede, oppjagede nesten skremmende drill'n'bass støyeksperimentene eller vokalforsøkene fra de siste skivene.

I stedet får vi denne acidhouse-influerte jazzen og stemningsfull nesten kirkemusikk. Smattende synthlinjer, knitrende intense trommepartier, klassisk-influert piano er selvfølgelig også tilstede denne gangen, men nå er alt så melodisk at ingen lengre vil la seg forstyrre av musikken eller urettsmessig beskylde Jenkinson for å utelukkende lage støy eller bedrive kvaiseksperiment. Samtidig fremtrer et mørkere lydbilde på noen av sporene, og Squarepusher nærmer seg tidvis labelkollegene Plaids dramatiske melodistrukturer.

Dog føles noen av de mer dempede sporene litt søvndyssende eller uinteressante. Men oftest er han fremdeles eventyrlysten og vibrerende.

Alt i alt konsoliderer Squarepusher sin stilling, så får det bli opp til oss å avgjøre om vi trenger nok en fin skive fra den kanten. At han har inkorporert eksperimentene fra de seneste platene buder godt for fremtiden.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Beach House - Beach House

(Carpark / Bella Union)

Den sterkaste amerikanske debuten sidan REM gav ut smått legendariske Murmur?

Flere:

Them Crooked Vultures - Them Crooked Vultures
Father John Misty - I Love You, Honeybear