T.Rex
Roxy Music

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Kvalitetspop

Lyden av sommer og forelskelse, fortalt gjennom gode låter i et velprøvd musikalsk landskap.

Denne platen åpner for to ting: Innhold og sammenheng. Det første er positivt, sett i lys av seg selv. Det andre litt mer tvilsomt.

Først selve innholdet. Rebel Knight Sam er en vidunderlig plate som bobler over av kvalitetspop med substans. Her er musikk som kan gjøre deg glad og lykkelig, hør Lou Christie som eksempel på nydelig uttrykt følsom, vâr og varm pop. Nydelige arrangementer og en vidunderlig følelse av hengekøye og sommerkos gjør denne absolutt ypperlig.

Lignende godord kan fordeles på hver låt her. Revolution? - fengende, klangrik lykkepop. Musikk til å bli forelsket i. Heartstrings - nydelig sommerdagsmusikk. Soap Bubbles - en skjønn ballade som vibrerer av anspent klassisk 60-talls vemodig psykedelia. That's Me! - en herlig låt, litt hysterisk og pumpende pop med intim vokal. Hometown Prophets - slentrende plystrende tra-la-la-pop gjennom sommervarme gater. Fountain of Youth - melodramatisk og orkestral kunstferdig psykedelia-pop, ikke ulikt engelske Tomorrow. The End of the World – et følsomt og lyrisk stykke musikk, veldig vakkert. Plane Crash - platas svakeste komposisjon som reddes av Simen Loes vokalprestasjoner. Denne fyren synger med innlevelse og presisjon! The Hereafter - morsom tekst, understreket av piano, strykere og en nydelig gitarsolo.

Dette er den kliniske "indremedisin" av plata. Så kan vi prøve å sette den inn i en større kontekst. Hvor vil The Marble Kings? Er de bare ute etter å underholde, skape glede for gledens skyld, en slags psykedelia-popens svar på DDE? Lite sannsynlig. Ei heller vil de være ute etter å delta i Melodi Grand Prix eller Idol. Så de må være ute etter noe litt mer seriøst. Hva vil det være?

Musikken deres har et nostalgisk preg, oppmerksomt nikkende mot psykedelia-pop fra 1960-tallet og glam fra 1970-tallet. Er ikke tiden over for dette post-moderne retro-fitting prosjektet som så mange artister har holdt på med i over 20 år nå? The Marble Kings er ikke originale og vil neppe heller prøve å være det. Musikken blir derfor kunstferdig naiv, men dog på en akseptabel måte og ikke så kynisk som f.eks. deLillos. Uansett må man spørre seg om ikke Marble Kings' utgangspunkt er ganske så ferdigprøvd.

Som låtsmeder og tekstforfattere - og image-dyrkere kjenner de sine retningslinjer svært godt. The Marble Kings går på opptrukne stier på en søndags ettermiddag sammen med helgevandrerne. Dette er ikke noen ferd mot ukjente strøk. Liker du å følge kartet er Rebel Knight Sam ypperlig. Men skulle du ha lyst på litt mer eventyr så kommer du ikke langt her. Er det drøyt å si at dette er partymusikk og bilstereomusikk? Man kan selvfølgelig lytte til dem, men det blir noe kunstferdig over det. Eller sagt slik: Formateringen begynner å bli litt sliten på denne genren av musikk.